tisdag 24 augusti 2010

LYCKA

Lycka blev dagens rubrik...och lycka för mig det är när jag kommer ner till mitt vattenhål där jag just nu befinner mig..

Det är alldeles tyst nu när alla sommargäster har begett sig hemåt..tycker alltid att denna tid är den skönaste...visst älskar jag sommaren men med den hör även ihop både förpliktelser och förväntningar..

Det är alltid så mkt man vill hinna med och så blir det knappt hälften man hinner utav allt man har tänkt sig..






Nu för tiden möter jag dagen mera rofyllt, kan lova att det var välbehövligt .....lärarstarten var en av de stressigaste tiderna under läsåret..

Var ju på skolan igår och lämnade nycklarna till min arbetsplats där jag befunnit mig i 15 år..och det blev många skratt när jag klev in i lärarrummet på första kafferasten..eleverna kom nämligen igår.

Blev direkt erbjuden att vikariera två veckor men avböjde..:D







Då är det skönare att befinna sig i vattenhålet för lite trädgårdsjobb och träffa en god vän som även bor här nere..

I rosenpergolan har rostaket blommat över men kaprifolen den dröjer sig ännu kvar..här ute står en gammal dörr och så har jag några gamla tallrikar på en vägg..








Lycka är väl ändå att få gräva upp sin egen kravmärkta potatis...:D tror ni att jag kommer ihåg namnet på denna sort..icke sa nicke, är nu som bortblåst, men kan lova ..den smakar himmelskt..











Ikväll blir det att bjuda vännen på goda potäter....

Mkt har blommat över men ännu finns det rosor kvar, floxen, höstastrarna och så mina dalior så klart..






Rosen får gå till er alla som skickar så rara hälsningar, ha en fin dag, nu väntar lite trädgårdsarbete i lagom takt..

Varm kram från eran VIOLAN


32 kommentarer:

Maud sa...

Låter rofyllt och underbart...som att vara i en gudomlig batteriladdare och bara fyllas på...
Ha det gott och smaklig måltid...
Kram Maud

Rummet för välbefinnande sa...

Åhhh, så härligt det låter Viola.
Förstår verkligen att du njuter där och jag är så glad för din skull som får möjligheten att koppla av efter allt ös ni haft.
Blir lugn i själen bara av att läsa ditt inlägg idag - tack så mycket.

Visste väl att du skulle gilla tavlan *ler*

Ska ta och lägga ut lite mer bilder på mina inköp för jag har som sagt hittat godbitar.....

Ha det gott nu och njut av "potätera"
Kram kram

Pysselpalatset sa...

Åh Violan, lite ro är du så väl värd. Måste ha känns underbart att kunna tacka nej till vicket.... Att befinna sig på en plats i livet där man vågar säga nej... hålle rpå dig kram jeanette..
älska bilden med det bågformade spröjsarna och det gröna... kram Jeanette

Husprojekt Drömhus sa...

Underbart!!

EM sa...

Så skönt att bara få finnas, och ägna sig åt sig själv och sina tankar. Men att också få umgås med vänner, så klart-
kram elsamarianne

Lovely Vintage sa...

... wonderful pictures and a wonderful blog! Warm Regards, Bea

Mia, New Room Interior sa...

Så nydelig, Viola, å bare slappe av og nyte høsten!! :-) Flotte bilder! Klem

Fågel Blå sa...

Åh så underbara bilder från dej!
Förstår att du tycker det är skönt nu att få pyssla med det du egentligen vill!
Hoppas du fåren fin Dag!
Kram Kathrine

Mitt hvite hus sa...

Heisan Viola...

ja du har din egen Oase du... rekresjons sted...
herlig... du er savnet på din gamle jobb skjønner jeg...

jeg er litt enig i beskrivelsen av årstiden..men syns alltid det er litt vemodig når sommeren er på hell..


kos deg og nyt et deilig måltid med nyplukkede poteter..

klemmer =)

Nyanser av vitt sa...

Njut och ha det så gott. Köp inte för mycket nu :O)
kram

Gammelbålsta sa...

Hej!
Låter som du verkligen har det härligt. Potatisen kan jag tro smakar ljuvligt. Ha det gott Kram Aydan

Marie//Tekla Maräng sa...

Låter som ljuv musik i mina öron att få gå runt i sin egen takt i vattenhålet. Nosa lite på blommorna och njuta av din nyupptagna potatis.
Ha det bäst;)

rosmariin sa...

Du har så vacker blog och dina tankar låter härligt, hoppas att du hinner syssla med allt du älskar nu när jobbet inte ska hindra dig. Känner igen känslan - efter 30 års arbete lämnade jag allt och började nytt. Lycka!

HÖNSHUSET sa...

Så mysigt du har det där i vattenhålet!! Fint med tallrikarna på väggen och visst är det lyx att gräva upp sin egen potatis!! Jag e så glad över vårt potatisland:)

Ha de så mysigt!!

Kramar gunilla

Birgitta sa...

Skönt att bara kunna säga nej till omvärldens krav och hitta sitt paradis och njuta fullt ut av det stilla och vackra som bjuds, förstår att du mår bra i ditt vattenhål.

Ha det gott, kramar Birgitta

Elsa och Helena sa...

Ja, det låter som en härlig tillvaro...utan krav och måsten. Har också tagit upp potatis ur ett land i helgen och det smakade underbart.

Ha det så gott:)
KRAMAR

NinaH sa...

Inte utan att man blir lite avis på dig- så här vid terminsstart...;-)
Härligt ha vattenhål att koppla av i också. Med kaprifol och annat vackert runt sig! Och egen potatis att skörda!!
Önskar dig fortsatt ro och avkoppling!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så skönt och vara vid vattenhålet, bra att du tackade nej till jobbet på skolan. Du har ju fullt upp med butiken nu. Gott med egen potatis, gissar att du har härliga dagar med matgäster.
Kramar
AnnaMaria

tre nyanser av vitt sa...

Låer helt underbart, att sätta takten på livet själv. Jag är lärare och just nu känns livet lite hektiskt men samtidigt roligt.
Ha de så gott
Marie

bakom berget sa...

Det låter som om du har det rätt gott min vän! Va skönt att kunna gå där i ditt sommarparadis och bara njuta av att vara.
Vilken fin dörr jag såg där. Såå vacker!
Ha det gott, så hörs vi snart.
Kram Åsa.

annette sa...

Vilken underbar känsla att tacka nej till vikariatet, Du har ett liv nu som är så vitt skilt från all stress som finns förknippat med att vara anställd inom t.ex en skola.
Du sliter hårt på ett annat sätt nu, för Du arbetar åt Dej själv och det är skillnad det!!
Vilken fantastiskt fin potatis Du skördar nu, måste smaka himmelskt!!

Njut på Du!

Kram

Lisas torp sa...

Ja, det är precis vad det är - LYCKA och livskvalitet inte minst! Nu fick du ju uppleva kontrasterna tydligare än nånsin när du nyss varit på din gamla arbetsplats...! Oj, så skönt att få slippa jäktet och stressen!

Imorron åker jag ner och det ser jag fram emot må du tro!
Vi hörs!
Kram
Lisa

Mamma C sa...

Så skönt det låter, vilka fina potäter du fick upp. Våra var så himla pytt men goda. Idag hr det blåst här så in i sjutton och regnat mängder.
Kram Mamma C

Crinoline sa...

Dette høres deilig ut,Viola.Slippe stress og mas og bare nyte. Vi synes også at det er perfekt på hytta når sommersesongen er over.Klem

STENLYCKA sa...

Hej Viola!
Var ett tag sedan jag skrev till dig men jag har inte glömt av dig,jag har bara haft så mycket på gång.
Förstår att du har det "gött", som vi säger här i Västergötland, när du kan lämna in nyckel till skolan och vara ledig från det jobbet för ett tag.
Nu får du njuta och kanske göra precis det som du drömt om. Önskar dig en riktig skön tid...njut!
Kram från Raina

Roses & Angels sa...

Så skönt att du avböjde och njuter i vattenhålet istället. Underbart det låter. Tack för den fina rosen söta vän. kram

Cajsas Faster sa...

Mmm, låter härligt därnere!!
Så du tackade nej till vik?... Bra gjort.
Kram Marie

Mys och hemtrevnad sa...

ditt vattenhål låter som en oas i mina öron...ta hand om det! kramis semlan

Alberte sa...

Nyt lykken. Vakkert innlegg.
KLem, J

Josefine sa...

Så koselig med egne poteter, det må være lykke det! Ikke verst å kunne servere fra egen produksjon..

Kos deg videre viola, stor klem

Anonym sa...

Åhhhh,det riktigt känns hur du njuter av hur ditt liv är just nu och vem skulle inte njuta av att få ha det så!
Vad skönt att få komma till vattenhålet och pyssla och njuta. Potatisen så god ut, vi ska sätta nästa år.
Hoppas du hade en trevlig middag med dina vänner.
Ha en skön onsdag.
Kram Bodil.

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där, ja det är lycka, att gräva egen potatis och att lugnet infinner sig, slutet av aug är egentligen skönast, är det sol så är det inte varmare än att man kan vistas i just solen, inte en massa folk överallt, ingen press att man ska bli påhälsad el hälsa på....
Och att följa sitt hjärta och kunna säga nej tack är också lycka, vad gäller jobb o annat! Vilken snygg takkrona där i blågrönt och du bor så jäkla vackert, både ut och insida är förtjusande!!! Mari.