tisdag 28 september 2010

NORDLIGA HÖSTSTORMAR

God förmiddag...denna stormiga tisdag, idag blåser det hård nordan och det känns inne vill jag lova..

Gården ligger ganska oskyddat och högt så vi brukar vara utsatta när det stormar..så räfsa löv lär ännu dröja någon dag...









Varenda kväll så tänder jag dessa ljus i allrummet..ger ett så mysigt sken mot den murade spisväggen..







Gamla vackra stakar har samlats ihop på spishyllan och här står även detta gamla sekelfoto..










Hon är ju bara för rar denna flicka ifrån sekelskiftet, visst är hon bedårande denna tös ...








Kriget med mössen fortsätter, har under fm haft Anticimex på besök...och här har det nu satts ut massor utav fällor ...ett nytt knep har tagits till som ska vara outstanding...man droppar hasselnötsolja istället för att beta...tänker bara på alla fällor som jag ska besiktiga i morgon...MMMMOOOOAAA säger jag igen..musföljetongen fortsätter..

Nu ska här packas upp varor..
har kommit 2 st sändningar..dom kom lämpligt för jag har en stor kundkväll torsdag kväll med mina stammisar..






Ha en fin dag alla som tittar in, KRAMEN från eran VIOLAN


26 kommentarer:

Anneli sa...

härliga bilder!!!
tack för din goa kommentar...det värmer i blåsten
ska snart ut och cykla till jobbet om jag nu lyckas komma framåt
ha det bra i veckan
kram
annelie

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Men vad fint med alla ljusstakar på hyllan!

Kram från Australien♥

Tulipa sa...

Hej Viola!
Vi har en strålande dag här!
Men det börjar kanske blåsa på....
Usch för möss!! Har du det i butiken eler i boningshuset?

Hoppas du får bukt med dem nu då!

Mysiga bilder...

Och vad roligt med kundkväll! Bjuder du på gott och har speciella erbjudanden eller hur gör du?

Mysig tisdag!

Kram Mariette

Margrethes hus og hage sa...

Så nydelige bilder, Viola! Du har et vakkert hjem med mange flotte detaljer.
Mus er ikke morsomt å ha i hus. Vi hadde i vinter, men ble kvitt de. Nå når det blir kaldere ute, så kommer det vel nye, vil jeg tro, så musefellene skal opp her også.

Tusen takk for koselig gratulasjon :) Ha en fin dag! Hilsen Margrethe

EM sa...

Vilken sötnos på bilden. Och så fint när ljuslågan reflekteras.
Här blåser det för fullt, men solen skiner och himlen är blå. Det är bara att ta på mössa o vantar så känns det härligt.
Lycka till med kriget mot de små mössen. Har du sett filmen "Mus i vårt hus"? rekommenderas... eller kanske inte :-)))))
kram elsamarianne

Country Hill sa...

Ja här blåser man nästan bort men solen skiner så det är en vacker höstdag.
Så fint med alla ljusen och så söt den lilla tösen är!
Ha det gott!
Kram Lena

bakom berget sa...

Hasselnötsolja...att man inte har tänkt på det! Möss brukar ju gilla nötter.
Här stormar det likadant idag oxå. Man får hålla ett stadigt tag i hatten. Hi hi..om man hade haft nån!
Ja just det ja!! Vet du när ljusstakarna kommer till dig? Du vet den elektriska..Vi hörs om det sen..
Ha en fin fortsättning på dagen!
Kram Åsa.

bakom berget sa...

Hasselnötsolja...att man inte har tänkt på det! Möss brukar ju gilla nötter.
Här stormar det likadant idag oxå. Man får hålla ett stadigt tag i hatten. Hi hi..om man hade haft nån!
Ja just det ja!! Vet du när ljusstakarna kommer till dig? Du vet den elektriska..Vi hörs om det sen..
Ha en fin fortsättning på dagen!
Kram Åsa.

Fågel Blå sa...

Underbara bilder!
Så vackert!
ha en fin Kväll!
Kramis Kathrine

skifferhuset sa...

Viola! Du har inspirerat mig väldigt mkt med din blogg så nu har jag skaffat en själv! Jag skriver inte bara om inredning, loppisar utan om min dag i allmänhet. Många kramar Iréne

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Då är det nog bäst att ta skydds-skor på sig på torsdag :))

Och den lilla tjejen är jättesöt! Såg inte henne sist...men det är ju lite att titta på :)

2 sändningar innan torsdagen låter ju bra... :)

Kram
MArie

Synnøve. sa...

Hallå Violan.
Hoppas det är bra hos er där ute på Vikbolandet. Hösten är här nu.
Så skönt säger jag.
Längtar bara efter en riktig höststorm så man verkligen får bekräftat att det faktiskt är höst!
Jo jag vet, jag ÄR galen....

Nu ska jag ta med mig bilderna från ditt hus med alla tända ljus och sätta mig i vardagsrummet en stund. Ska plocka fram ljus och lyktor nu. Det är den tiden.

Sköt om dig min.
Kramen Synnöve.

Eva Linnea sa...

Söt tjej i ljusets sken!
I dag är det riktig höst här också och det blåser som bara den. Håll i hatten! Det bästa med hösten är att man kan tända fler och fler ljus. Några dekorerade med fina "smycken".
Kram

Elsa och Helena sa...

Ja tösen på fotot är bedårande söt och så mysigt med alla tända ljus i allrummet. Hoppas nu nya tekniken mot mössen hjälper!! Ser framför mig hur du går runt och besiktigar alla musfällor, inte roligt alls!

Låter mysigt med kunkväll:) Nu är min hissgardin upphängd eller rättare sagt Elsas, det blev fint. Grannen är lyrisk över sina stolsöverdrag, jag fick vara med och visa hur man knyter banden och bistå med beundrande utrop:) Hon är supernöjd.

KRAMIS

Mamma C sa...

Jo, nog har det blåst alltid och varför har man alltid motvind när man cyklar. Man får vara glad att solen lyser i allafall. Här tänder vi oxå ljus i massor nu på kvällarna. Råttor är inte kul, riktigt läbbiga djur tycker jag. Hoppas du blir av med dom.
Kram mamma C

Mia, New Room Interior sa...

Koselig med levende lys, tennes her og hver kveld for tiden!! Skjønt høstbilde på headeren! Liker denne starten på høsten og tiden frem mot jul, men etter jul begynner jeg å lengte mot sommeren! :-) Gode stemningsbilder du viser!! HA en fin kveld! Kram

Cc sa...

Å vilka ljuvliga bilder, helt underbara. Här blåser det på här med för 3.e dagen, kalla nordvindar. Huvva, tillochmed jag har börjat tända ljus. Kram

annette sa...

Det är så roligt att se Din header, för Du uppdaterar den ju efter årstiderna, man ser verkligen skiftningarna om sker på träd , buskar och i trädgården.
Fy sjutton för möss, jag skull illskrika om jag såg en endaste en;)

Ha en en bra fortsättning på veckan!

annette

Lisas torp sa...

Aha!!!! Nya häftiga grepp mot mössen alltså!!!!
Trodde ett tag att ni skulle adoptera Johanna-panna!!!!
Hm...låter intressant med oljan där!

Ja, jäklarts vad det blåser! Härnere ligger vi iofs lite i lä för just DEN blåsten! Vi har ett litet berg som motar, men ni har ju jätteexponerade för nordan!!! Uj, gäller att fönstren är tätade!

Läcker sekelbild och skönt med levande ljus!
Ja, vi hörs!
Kram
Lisa

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad härligt det är att du byter ut din header efter årstid, samma motiv men olika tider på året. Det är fint!

Du har gjort många fina inlägg också (jag har varit lite off de senaste dagarna). I livet på landet hör djuren till;-) Älgar, grannkatter och möss. Undra om det ska bli kallt tidigt eftersom mössen redan flyttat in? Jag tänkte på det när Talgoxen tittade in genom fönstret, det gör de varje år innan det blir kallt, precis som att tala om att nu "matte" får du börja lägga ut mat.

Blåser gör det här också. Lite snopet känns det, eftersom vi inte har våran stooora ek kvar. Den släppte iofs löven sent men oj vad vi fick räfsa varje år, men inte i år alltså.

Vad fint med alla ljusstakarna och det gamla fotot är så rart. Dina nya hissgardiner är så fina och vad fint du hade dukat när du hade tjejmiddag.

Ha det så fint!
Kram,
Regina

Nyanser av vitt sa...

Skönt att höra att du inte blåst bort. Lycka till med musjakten
KRAM

Roses & Angels sa...

Nu är jag lite kort i kommentaren Viola så du vet. Jag är för trött att sitta och läsa och skriva just nu. =( Sorry. Jag måste krypa i säng igen. Somnar här snart. Kramiz

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja nog blåser det alltid, man nästan flyger fram när man är ute med Bobo.
Vad skönt att du har tagit hjälp av anticimex.
Ja är hon en sådan jägare din arvekatt så är det verkligen synd att du är så allergisk.

Vad fin hon är flickan ifrån sekelskiftet och det lyser så vackert av ljusen i ramen.
Ja det är tur man har ljus att tända för hur skulle man annars klara hösten?
Kramar:)

Vit som snö sa...

Inte kul med vare sej möss eller storm:( Men likafullt lever du i ett ljuvligt och vackert hem och det måste uppväga tråkigheterna:)
Härliga bilder, jag har scrollat runt hos dej o som alltid så bara njuter jag!
Lycka till med utrotningen!
Kram Cilla

heavenandearth sa...

Hallojsan!
Jaa, nu får vi se om det var turlotten du tog!! Hihi!! Roligt att du vill vara med iaf!
Önskar dig lycka till!!

Vad mysigt det ser ut med ljusskenet på bilderna!! Så varmt o välkommnande! Det går väl åt när det blåser så!!

TAck oxå för dina gulliga ord om mitt pyssel!

Varm HöstKram!
Iréne

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Så mysigt att tända ljus nu! Ser jättevackert ut hos dig! Den lilla "tösabiten" är ju för rar där hon står i ljusskenet!
Lycka till med musjakten!
Ha det gott Violan!
kram
nina