tisdag 11 november 2008

LONDON del 2


När man besöker London så är ju Notting Hill ett måste. Självklart var jag på den traditionella marknaden under lördagsmorgonen. Den ligger på den välkända gatan Portobello road. Lilla Flisan hade gett mig massor av tips var jag skulle bege mig och vilka fällor jag inte skulle hamna i. Flisan var som ett levande lexikon efter alla sina besök i denna stad. Hon hade som tur var varnat mig för priserna på gamla vackra saker som hon vet att jag älskar.



Marknaden var indelad i olika delar. Först var det alla antikviteter och andra vackra saker för ditt hem. Det var många stånd utmed gatan men det var även affärer som man gick in i och där kunde det vara ett femtontal olika försäljare som hade sitt bås och bord och bara sålde så vackra saker så man blev precis sjuk. Ungefär som den svenska loppisen.

Men priserna var inte utav denna värld! Så svindyrt på ren svenska. Saker som jag säljer i min butik kostade 4-5 gånger mera. Alltså blev det att ögonshoppa men det gjorde jag så gärna. Kunde ändå inte motstå ett badrumssätt som var nytillverkat, det hade precis dom dära VIOLA-rosorna som jag är så svag för.


Så fanns det ju givetvis kläder, väskor och så klart krims-krams som hör en marknad till. Det fanns oxå fantastiska stånd med grönsaker, bröd och blommor. Kändes som man var i sydeuropa på marknad. Detta var verkligen njutning för ögonen.



Så besöker ni London så är detta ställe ett måste, vilken upplevelse, det lovar jag er.

Visst har man fått med sig många intryck hem som man nu bevarar i sitt minne, men det jag mest njutit utav är alla underbara blommor som finns att avnjuta ihop med alla gamla vackra hus. Fortfarande har man penséer, primula och pelargoner utomhus, men den stora blomman överallt just nu är ändock cyklamen ihop med murgröna och buxbom.

Ni hör ju själva hur vacker denna kombination är. Mängder utav vita, röda eller rosa, helt underbart. Dessutom alla hangíng baskets som finns överallt. Detta måste bara upplevas, svårt att överföra allt det vackra, men här kommer några bilder.







En annan fantastisk plats att besöka är Regent Park. Underbar med alla sina rosor och träd, verkligen en fröjd för ögat. Vi hade tur den dagen, solen tittade fram då och då....




Det kändes som man var i början av oktober igen och kunde njuta utav alla vackra färger som fanns i denna park. Fortfarande blommade mängder utav rosor och är man rosfantast ska man göra ett besök här. Det fanns mängder utav olika rossorter.




Givetvis hade jag bestämt mig för att besöka Laura Ashleys affär på Oxford Street. När jag kom dit stod jag som en fågelholk utanför affären, den hade slagit igen, suck, detta som jag hade sett fram emot. Till sist hittade jag ett varuhus som sålde en del ur hennes kollektion, så det blev en liten rar bordsklocka och ett par ramar. Nu orkar ni inte läsa mera, så del 3 får komma vid ett annat tillfälle.




Ha det bra därute alla mina goa vänner och så hörs vi igen, puss och kram för era goa kommentarer, eran VIOLAN

54 kommentarer:

Anonym sa...

Tror att jag svimmar snart här. Jisses, vad fina bilder du visar. Åhh, det badrumssettet med blommorna är bara för bedårande..
Måste titta lite mer på bilderna nu.
Kram

Line sa...

Tjingeling...lyckost, som får ut och resa så där!!! Det var ett tag sedan jag var i London nu, SUCK! Snart får vi ju i alla fall börja pynta...då blir det lite ljusare=) KRAM

Anneli sa...

Hejhej!!
Vilka härliga bilder...så mycket fint du sett... kul att du delar med dig... ;)
Kram/annelie

Josefine sa...

Herlige bilder, så mye lekkert.
Baderoms settet var praktfullt, veldig "engelsk".. nydelige roser på det.Spennende shopping du har vært på,har selv aldri vært i Nottinghill. Ønsker deg en fin kveld, klem Josefine:)

Mizty sa...

Jag blir sjuk av längtan, London eller Göta Kanal där emellan står valet. Två saker som jag verkligen vill uppleva. Stora plånboken.....

Kram Mizty

Hannis sa...

Vad du har hunnit med mycket!
Mycket fint!
Kan tänka mig att marknaden innehöll en hel del.
Var på marknad i Sarajevo och höll aldrig på att ta mig därifrån.
Det fanns precis allt!

Kram Hannis

Vardagens guldkorn sa...

Vilka härliga bilder! Vilka underbara tulpaner!!! Det är min absoluta favoritsnittblomma, och den är snart på gång i butikerna!! =0)
Kram Linda

Tulipa sa...

Hej rara du! Dina bilder gör mig så nostalgisk och fylld av längtan! Du har fångat så mycket och så vackert. Blommorna...suck...säljer de verkligen sådana stora fång med tulpaner nu!?!
England är verkligen ett prunkande och frodigt grönt land!
En stark minnesbild hos mig är ju kyrkogårdarna där murgröna vällde fram över de vackraste av gravstenar!
Tack! Jag blev jätteglad här nu!
Kramisar till dig!
Tulipa

lottens vita och gröna sa...

oh här kom dom ju,
slurpet från nottinghill!

vill med dit...men fick mig nu en liten tripp via dig, hihi!

ha det gott vännen! varmkram lotten

Poppins sa...

Jag tittar och njuter! Och drömmer mig bort till Portobello Road...

Katta sa...

Vad fint toalettsetet är och de där ramarna. Visst är det underbart med torgförsäljning av blommor det är så vackert.Kram Katta

Home No.1 sa...

Åhh vad kul med Portobello market var där en gång några år sen nu...och jaså har Lauras butik slagit igen?Konstigt! Regent park ser underbar ut!
KRAM Annica.

Frida sa...

Den marknaden i Notting Hill skulle jag velat åka till. Det verkar vara en upplevelse som man inte kommer att glömma i första taget. Det var ju attans att Laura Ashely butiken hade slagit igen den hade jag också velat besöka.
Kram Frida

Ullis/Leva på landet sa...

Ännu mer underbara bilder. Så kul at få ta del av din resa. Jag ahr inte varit i London på 26 år. Är kanske dags att åka dit igen, *s*.

Ha det bra!
Kram Ullis

färg o form sa...

Hej Hej!!
Jag har svimmat och rest mig igen. Guud! så mycket vackert du har sett och visar oss.
Kramisar Hannah

LillaFlisan sa...

Men FY på sig Viola!
INTE visa bilder från Portobello!
Nu sitter jag här med ett svidande hjärta och bara LÄÄÄÄÄÄÄÄNGTAR!!!!!!
Visst är London underbart!!??!
(men som sagt svindyrt)Fast fönstershopping är ju som sagt gratis!)Men NÄSTA gång du åker till London :-) ska jag guida dig till utkanterna, till "slummen" och då kommer du att se en helt annan prisbild!
Förorterna som man snabbt når med tunnelbanan eller pendeltågen har också helt andra priser och underbara second hand affärer som typ myrorna (Oxfam heter det på engelska) Där det är RIKTIGT billigt!

Tack för dina underbart söta ord!
Du är ju bara ett sånt hjärta!!

Kram

Flisan

Unknown sa...

Such temptation!
Blir så nostalgisk. Å så vackert det är så här års. Suck!

Jobbade på Elgin Crescent som är en sidogata till Portobello Road i början på 90talet. Graham & Green heter shopen, ja numera finns det flera stycken .. men då .. oj vilket liv o vilken stämning det var på marknaden då ... o inte alls så dyrt som det är nu.

Japp, tiderna förändras minsann.
Klockan från Laura Ashley var väldans fin du ... o den tjusiga porslinsuppsättning alldeles försmäktande.

Kram på dig,
Malin

Ann-Charlotte sa...

Såååå underbara bilder. Jag vill också åka dit ;(
Kramisar
Ann-Charlotte

Mitt hvite hus sa...

God morgen ViolaO=) NÅ kjente jeg at jeg hadde lyst å reise tilbake til lOndon. Vi besøkte markedet når vi var der for et par år siden. Ble ikke de store tingene som fikk følge med men litt smått og godt=) Nydleige bilder. Ønsker dge en fin dag0) klem Kerstin

Stina sa...

Jaha...och där har hon varit och slagit runt, och retats med Stina på kvällarna.
Uschianemej...sicken dam.;-) Kramis

Anitas hus sa...

Sitter her og bare drømmer meg bort. Heldige du som har vært på en så fin reise og koselig at du deler dine opplevelser med oss.
Masse fine bilder og mye fint du har fått handlet.
Ønsker deg en fin dag!
Klem:O)

Karin Lindström sa...

Hej rara Viola!

Men vilka bilder du visar. Det är som packat och klart!! Det känns nästan som om jag varit i London jag också!

Tack för alla reportage, och tack för din goa hälsning från London också! Jag blev jätteglad.

Många kramar
Karin

Ps Tack också för dina ord om kudden. Du gav mig en ide där, jag kanske kan sy lite och sälja?!

Nicole sa...

Vilka underbara bilder från en underbar resa...Ojoj, så härligt det måste ha varit på antikmarknaden och porslinet du köpte var så fint och typiskt engelskt. Synd att priserna var höga, men ibland är det ju roligt att bara få gå omkring och titta och njuta och få inspiration...

Floras Kulle sa...

Tack för turen!
Det känns verkligen som att man får hänga med på ett hörn, som en liten mus i väskan...
Vi har Laura Ashley-butik här i Götet, jag sprang där JÄMT det året vi köpte huset (när tapeterna fortfarande kostade blygsamma 180:-rullen...), jag älskar fortfarande stilen och inspireras av den. Och så försöker jag hitta liknande inredningsdetaljer på annat håll, för att hålla hushållsbudgeten...
Så det var nog lika bra att de hade stängt, annars hade du fått leva på makaroner resten av månaden :-) !!! Inget ont... osv.
Ha en skön kväll!
KRAMIS:
Annette

Eva Linnea sa...

Jag blir riktigt, riktigt "Londonsjuk" när jag läser dina inlägg om London. Lyckliga du som nyss varit där!
Kram Eva Linnea

Annika sa...

Känns precis som om man varit där själv.... dina bilder är ju sååå fina... Kram Annika

LillaFlisan sa...

Kramelikram!

Flisan

Som mine dager er sa...

Jeg har vært på markedet i Notting Hill for 2 år siden, og jeg var så begeistret! Den er bare helt fantastisk, det er så mye fint man kan kjøpe, at man blir helt vill. Du har sannelig fått med deg mye fint hjem. Rammene var helt nydelige.

Jeg må igjen få takke for dine kommentarer inne hos meg. Du er som varm og trivelig.

Jeg har tatt meg den frihet å utfordre deg på bloggen min. Fordi jeg vil bli litt bedre kjent med deg. Helg frivillig, men gøy om du orker på!

Klem fra Marit

Mizty sa...

Ständiga klimatbyte = förkylning.
Nu får du vara rädd om dig och kurera dig till den där bloggträffen.

Kram i kvällningen
Mizty

Veronica sa...

Nu vill jag åka dit ÄNNU MER!!!

Kram veronica

Line sa...

Såg att du kände dig krasslig, det var väll som jag har misstänkt hela tiden: För mycket frisk luft ÄR inte nyttigt...friluftsdag -HUA!!! =)

KRYA*PÅ*DIG*KRAM

Anonym sa...

Jag säger bara ÅH!!!!!

Jag spatserade ju själv på Portobello road och Oxford street i september i år.

Såg du att det fanns en karta över de olika delarna på marknaden, kul!

Visst är det dyrare men faktiskt inte allt. Framfrö allt kan man hitta saker där som inte finns här.

Tänk att Laura Ashley affären slagit igen. Den var ju vi i och min dotter köpte en liknande ram till mig som jag fick i oktober när jag fyllde år.

Tusen tack igen för den fina vinsten. Idag packade jag upp den söta ramen och tack såå mycket för det söta kortet

Kramar Lena

♥ Fyra årstider sa...

Har aldrig varit i London men det ser underbart ut.
Kram Lotta

Sara Mårtensson sa...

Vad härligt du verkar ha haft det och vad mycket fint du visar! Har bara varit på flygplatsen i London så jag skulle gärna åka dit på riktigt. Roligt att du är med och tävlar hos mig! Lycka till!

Kram Sara

Leamarlené sa...

Å så mycket vackra bilder du har att visa från London.

Kram, Marlene

Mia sa...

London, åååh, er bare sååå herlig! En av mine absolutte favorittbyer for shopping... og etter å ha sett innleggene dine, så fikk jeg bare såååå lyst til å reise dit straks. Men det blir nok ikke på denne siden av julen for min del... Ser ut til at du har hatt en herlig tur og har hadlet vakre saker.

Ofelias Hus sa...

Så mycket fint du har fått uppleva i London...synd att allt var så dyrt men jag försår att du köpte badrumsporslinet...det var bedårande.
Kram
Anette

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad synd att det var så dyrt... men vad fina saker du fick se och du fick ju med dig en hel del hem ändå! Jättefint. Och du visar så härliga bilder. Nu blir jag helt sugen på att åka till London.

Kram Jenny

Stina sa...

Men lilla "flyg&faran"...jaa, så går det när man är ute och flänger.;-)
Fast den egentliga orsaken är att...när man retar Stina...så växer de där bakerierna till enorma monster...och det tar ett tag innan de försvinner.
Det bästa man kan göra mot dem...är att bli snäll och dricka grön te.:-D
Puss

Stina sa...

Äggtoddy?
Nää, Viola lella. Det kan aldrig vara bra. Sån't klet!
Det måste kännas att man lever, vet du!;-) Kram

mig & alice sa...

Heeej.
Vad roligt att du kikade in till mig och lämnade ett avtryck...då hittade jag ju till dig...och jipppi!!
Här fanns det minsann ögongodis!
Uj, uj...den marknaden skulle jag så gärna vilja åka till.
Fast ...då...skulle jag behöva ha munkavle och en tvångströja på mig för att inte kunna handla, hahaha.

Nu ska jag kika vidare inne hos dig.
Ha en fortsatt bra dag.
Kraam
Melinda

hemtrevnad marie sa...

Vilka bilder!!!
Så underbart att se, för en som aldrig varit där men gärna vill!!
Vilken blomkavalkad!!
Setet du köpt var jättefint...precis DU!
kram på dig!

Karin Lindström sa...

Men fy vad trist Viola!
Det är ju hopplöst när förskylningarna aldrig går över. Det är farligt att vara ute och "slarva" så som du gjort *fniss*!

Jag funderar faktiskt på att sälja några kuddar. Tror du det skulle fungera? det vore så roligt att få sy lite mer nu när jag äntligen kommit igång. Jag har redan sålt två stycken till några väninnor till mig.
Tack för uppmuntran och krya på dig!

Många kramar
Karin

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så mycket vackert! Förstår att det var frossande här...
Lite kulmed blandning av både penseer och cyklamen... Man förknippar ju det med olika årstider här...
Jag skulle nog blivit skogstokig om jag gått på den där marknaden!
Kram
Marie

Dicksonska våningen sa...

Vilken härlig resa du har gjort! Tråkigt att Laura Ashley hade lagt ner - eller så var det bra... du hade kanske fått boka om flyget hem annars :)
Kram Annika

Gårdsromantik sa...

Visst är London ett underbart resmål för oss inredningsiintresserade.

Allt ligger så nära.

jag var också på den där marknaden...köpte inte mycket eftersom det var hiskeligt dyrt.

Nu blev jag ju så nyfiken på ditt bibliotek . Kan du inte ge mig länken till sidan för jag hittar inte dit.

Kram Maud

Floras Kulle sa...

Vad kul, du vet att du är SÅ välkommen att titta in, när du vill!
Förkylder igen, sicket elände... Panodil svart vinbär/mint i pulverform från Apoteket, en jättekopp vatten och en stor klick honung... Så är man igång ett par timmar till!
Fast allra bäst är väl att stanna i sängen. Om man inte har något annat för sig... (HAHA! Det gäller inte oss, eller hur?!)
KRAM: Annette

Anonym sa...

Jisses, Viola vad jag har missat mycket!
Så mycket fina, så fina bilder.
Nu måste jag ju titta vidare.
Ha det så bra.
Kram Bodil.

Unknown sa...

Åh va kul du verkar ha haft! Ja lummer är fridlyst.Man kan dock plocka lite(har jag hört) om man är försiktig och inte skadar några rötter...

En del blomsteraffärer har lummer som är importerad från Estland där den inte är fridlyst...! Samt en del torghandlare kan också ha den.

Lycka till i letandet annars får du snörpa runt lite murgröna eller något annat, typ grankvistar, tall mmm

Kram Pia

Mizty sa...

Viola, jag har funderat på en sak
(ovanligt, va?) borde du egentligen inte hete Rose eller Rosa?

Liten kvällsspaning på dina vackra rosor gör en alltid glad.

Kram Mizty

Vit Spets sa...

Hej!
Lyckliga Dig som varit i London... där har jag aldrig varit - inte än i alla fall :)

Ljuvligt badrums set Du lyckas hitta, förstår att det följde med hem!

//Siv

Lily of the valley sa...

Härliga bilder du bjuder på! Jag blir sugen på att åka dit igen.
Kram Lily

Tulipa sa...

Vill bara säga stort tack till dig! Du gör mig så glad!
Du är en inspiration för många!
Mig också!
"Pretty amazing"...nu när du varit i London så tar vi komplimangerna på engelska!
Kram Tulipa

Anonym sa...

vilka underbara bilder du bjuder på.

Kramar @nette