onsdag 5 november 2008

STÄMNINGSFULLA BILDER

Dagarna har varit riktigt grå sista tiden, ett novembermörker som jag ej kan förlika mig med. Överlever med att bränna upp en förmögenhet på ljus. Älskar att göra ljusstilleben på vackra gamla brickor och så tager man vad man haver....




Olika stakar i nickel och silver och så lite kors från sin smyckessamling. Gamla vackra kakformar är oxå fint till värmeljusen.





Hänger kors på stakarna, blandar dom med kvistar och kottar ifrån lärkträdet. Den här brickan har vi i TV-rummet och den brinner och lyser upp med sitt milda sken.

Älskar vita cyklamen under hösten. Föredrar vita blommor överhuvudtaget. Har ett helt batteri utav den mindre sorten just nu, som jag placerar i gamla nickelsockerskålar. Blir så fint .




På bordet finns oxå mitt stora silverfat med clementiner som fylls på flera gånger varje vecka. Det går åt ett antal under kvällen. Fatet har ett underbart mönster och titta bara på kulfötterna och måste visa även den vackra baksidan. Är så förtjust i gamla fat och har dom dessa mönster jadå är dom ju helt underbara.






I min första hall står mitt madonnabord. Där brinnner det oxå ljus om kvällarna.





Här finns det ljuslyktor från Indiska, väldigt rara i fattigmanssilver och så vas från Blomsterland. Lärkträdets kvistar blir så fint i den vasen.







Ovanför bordet hänger mitt loppisfynd. Ni som har följt min blogg sedan i somras kommer kanske kommer ihåg det gamla oljetrycket som jag fyndade. Nu har jag hittat ramen som jag letat efter. Ibland kan det ta tid tills man hittar det där som man sökt så länge, men detta är ju charmen med loppisbesöken. Så har jag min gamla jugendlampa , med Madonnabild från Jean d´Arc och ett litet kors.

Avslutningsvis vill jag slå ett slag för vitt pressglas. Tycker det är så vackert att använda. Själv har jag det till ljuslyktor eller bara till prydnad. Finns en del i BUTIKEN.





I morgon bär det ju iväg för långhelg i London, ska bli en upplevelse och ett härligt avbrott i novembermörkret. Vill tacka er för era tips om vad jag ska besöka. Marknader ska det bli så klart och bara njuta utav atmosfären. Vill redan nu önskar er en skön helg. Det är bara att stå ut, tända många ljus och räkna dagarna till advent.

En stor kram till er alla och så hörs vi snart igen får jag hoppas. Älskar att läsa era kommentarer! Tacka alla och så en stor kram, eran VIOLAN

62 kommentarer:

Lily of the valley sa...

Så mycket vackert du visar!
Åh, vad kul att besöka London, speciellt vid denna tiden innan jul.
Ha de gott
Kram Lily

Josefine sa...

Hei:) Ja november er en mørk måned, men ikke farlig når en kan lyse opp så fint som du gjør her.. samt lage såå fin stemning. Vakkert! Kos deg i London, klem Josefine

Hannis sa...

Viola!
Sitter här och flämtar efter luft över allt det vackra!!
Fick riktig myskänsla av dina bilder!

Kram Hannis

LillaFlisan sa...

Men violan vad vackert du har det!
Tänk att de vita pressglas skålarna passar så fantastiskt bra som ljuslyktor. Superfint när ljuset bryter igenom!

Kram


Flisan

Vardagens guldkorn sa...

Härligt med en liten minisemester, hoppas du får trevligt!
Kram Linda

h.espe sa...

Hei Viola!
Så kjempeflott innlegg, med mange stemningsfulle bilder. Godt å kunne tenne lys nå som der er mørkt og trist ute...

Ønsker deg en flott uke videre min venn!!

Klem fra Hildegunn :o)

LillaFlisan sa...

Här e re en som e GRÖÖÖÖN av avund!

Ullis/Leva på landet sa...

Så underbara inspirerande bilder. Hoppas verkligen att du får det bra i London.


Kram Ullis

Glitter och Marsipan sa...

Hallå Violan,vad du är ute och flyger och far....låter jätteroligt.
Vilken vacker ljusbricka i silver,och jag älskar ditt madonnabord.
Må så gott i London.
kramar Anette

Anitas hus sa...

Så herlige stemningsbilder!
Ja det blir mye levende lys her også om kvelden. Jeg tenner så mye lys at det blir så varmt i huset at mannen setter opp verandadøra, hihi...
Så heldig du er som skal ut og reise igjen.
Ønsker deg en riktig god tur!
Klemmer:O)

hemtrevnad marie sa...

Visst eldar man ljus så man nästan skäms så här års;)
Vita cyklamen är ju verkligen blomman för dagen, hihi!
Vita pressglas älskar jag också...tyvärr vet jag inte hur många skålar jag råkat slå sönder...suck!
Ha en fin helg i London...verkar hur mysigt som helst där!
kraaam

Karin Lindström sa...

Hej Viola!

Åh, vad det var mysigt hos dig idag! Dina bilder är underbara. Jag tycker det är svårt att ta bilder när det är mörkt, men dina ger verkligen stämning!

Ha nu en underbart mysig långhelg! London så här års kan ju inte bli annat än toppen!

Många kramar
Karin

Unknown sa...

Vitt pressglas - naturligtvis. Skitsnyggt ju! Å vilka underbara bilder .. igen Viola. Älskar dina stilleben.

Kom just på att jag inte rekommenderat fler ställen i London ... usch o fy skäms, men vill nog bara säga att GÅ så mycket som möjligt, titta upp på den vackra arkitekturen och ta en guidad busstur .. fastän det är himla turistigt så är det mycket lärorikt o intressant. London Walks har oerhört bra guidade promenader, särskilt pubrundor med historiska inslag med fantastiska guider. Köp TIME OUT - tidningen där allt finns att läsa om vad som finns att göra!

Ha det så HIMLA kul - är SUPERAVIS!

Kramar Malin

Anneli sa...

Så mycket fina och stämningfulla bilder - Gillar...
Kram/Annelie

Frida sa...

Hej Viola!
Vilka underbara bilder.Visst är det mysigt med ljus, jag tänder dem varje kväll. Tycker ocksåom pressglas jag fick en en fin skål på fot i pressglas av farmor för et tag sedan, den är jag så glad för så enkel och fin.
Hoppas du får en trevlig resa till London!
Kramar Frida

Lallis - liv och leverne sa...

Du är ju för go:) Och som vanligt kan man knappt se sig mätt på allt fint som du visar:)
Kram Lallis

Vero sa...

Vad mycket fina bilder du har på din blogg.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Nu var det väldigt mysigt när man tittade in här. Ja, jag eldar upp massa ljus jag också, just nu är jag inne på massa gamla påskljus jag sparat av någon anledning...
Ha det så bra i London! Har du med dig en extra resväska att packa alla fynd i????
Kram
Marie

Stina sa...

Nää fuskViolan. Ska du iväg nu igen? Utan MIG?
Nä, nu blir jag galen alltså.;-)
Kramis

Lilla Blanka sa...

Hej Viola!

Tack vad du är go! *kram*
Dina ord gör mig jätteglad!

Din blogg gör också mig jätteglad..underbart inlägg med allt det vackra stämningsfulla!

Kram
Mia

Dicksonska våningen sa...

Oj, vad mysigt! Jag blir varm bara tittar på bilderna :)
Här hemma blir det väldigt varmt och gott när man tänder lite ljus. Det brukar sluta med att sambon får panik och kastar av sig kläderna! Men mysigt är det! :)
Have a nice weekend!
Kram Annika

MODERN COUNTRY sa...

Men oj så fint du har ordnet det til i ditt hus. Du kan virkelig skape koselige stilleben og god atmosfære! Herlig med masse tente lys nå som det blir så fort mørkt. Hadde vi ikke kunne det hadde det blitt trist med vinteren.

Ha en riktig fin tur til London!
Klem Aina

~ Eva ~ sa...

Det är såå bra med storpacken av ljus jag brukar handla på IKEA :-)
Jag tycker så mycket om den här årstiden med sin skymning, och sitt mörker ~~~

Är inne i din ljuvliga butik ofta, ska du veta...så mycket jag tycker mig behöva...måste dock prioritera lite annat nu, men det känns som att jag framöver kliver över tröskeln och shoppar hem något!

Varm kram från Eva

Fake cake sa...

HÅLLER med dig. Gillar vita blommor mest. Gubben blir lika galen varje gång. Han fattar inte varför jag inte vill ha färggranna blommor;)
Ha en sköna dagar i London

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Du har en utmaning inne hos mej, men jag tror att du redan gjort den... men det blev så eftersom jag inte kunde välja!
Kram
Marie

Veronica sa...

Underbara bilder!

Tänk att det blir så härligt när man tänder ljus. Det blir nästan som en förtrollad stämnig....

Kram Veronica

Mizty sa...

Undrar i mitt stilla vad du gör där i London just nu. Hyr en container så du kan skeppa hem fynden? Ska bli riktigt spännande och höra om det är en plats du rekommenderar att och till.

Cheers
Mizty

Lavendel & Romantik sa...

Vilka fina saker du visar....Och klart att vitt pressglas är jättefint,helst när du visar upp det så där...Kram på dig och ha det gott/Majsan

Sara Mårtensson sa...

Vackra bilder!! Clementinerna fick det att vattnas i munnen på mig.. mums..

Hoppas du får en härlig resa!
Sköt om dig!

Kram Sara

Lilla huset på prärien sa...

Tycker också om de vita blommorna! Ska nog köpa en liten vinterros i år tror jag eller vad heter de? Inte julros... ganska så dyra är de om jag inte minns fel.

Tänkte förresten på dig för jag lade ut några gallerskålar till försäljning på Tradera ;)

Kram Jenny

annette sa...

Ja, ljuskostanden är ganska hög på många ställen den här tiden på året skulle jag tro;)

Hoppas Du har det bra i London!

Kramen //annette

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Fantastiska stämningsbilder! Jättevackert!
Må så gott!
kram
nina

Tulipa sa...

Här var det verkligen stämningsfullt. Känns som att kliva in i en mysig och varmt ombonad värld!
Så mycket vackert du visar!!!
Ha en fantastisk långhelg i London!
Packa väskan lätt!
Kram Tulipa

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hej Viola! Vilka vackra bilder du visar idag:) Jag älskar ju ljus och lyktor så jag tittar som förstummad på härligheten!

Kakformar är ju helt fantastiska som ljushållare!

Kram Annica

Inspiration i vitt sa...

Hej Violan, vad du får till det bara och du gör så stämmningsfulla stilleben. Vilka mysiga smycken och kors, jag älskar fina kors och tycker att det är så dekorativt.
Väntar på korten men de kanske kommer snart.
Kram på dig/Ingela.

Inspiration i vitt sa...

Hej igen, nu har korten kommit och de var sååå fina och jag är så glad i dom tack igen Viola.kram/Ingela.

Annaewa sa...

Åhh tack för dina kommentarer! Måste säga att dina kors är helt underbara!
Ha en finfin helg! Kram Annaewa

Stina sa...

Fy bubblan, Viola lella! Din näsa ska jag nypa röd när du kommer hem.;-) Kramis

Galleri Hönshuset sa...

Hej. Såååå mysiga bilder...ljusen, värmen, tingen och känslan, du kan då få till det mysigt kära du. Hoppsas resan blir kanon, jag har varit till London två ggr, och vill tillbaka....Håller på o övertalar mannen som tror att det bara regnar där o allt är grått o kallt! han får väl se ....En stor kram till dig från mig. Pirre

Mitt liv - Mina drömmar sa...

ta och titta in till mig en sväng:)

Kram Annica

annette sa...

God Morgon Viola!

Härligt med hälsning från London.

Ha en bra dag i Notting Hill!

Kramen //annette

C De-sign sa...

Hej
Så härligt du har det!!! i London!!! Önskar dig inspirerande dagar! Ett fantastiskt stämningsfullt inlägg du har gjort med vackra ljusarrangemang! Jag riktigt längtar till bloggträffen! Så spännande! Kram fr C

Vita hjärtan sa...

Hej!

Vad mysigt du har det hemma......här bränns också mycket ljus, det är så mysigt på kvällarna att tända upp ljus lite här och var i huset.

Kram Annemari

LillaFlisan sa...

Portobello road!
Min älsklingsmarknad!
Lyllos!
Du kommer att ÄÄÄÄÄÄLSKAAAAA det.
Problemet med London och alla dessa marknader är att de är beroendeframkallande. Man bär alltid på en längtan efteråt.....

Suck!

Avundsjuka bamsekramar från

Flisan

Anonym sa...

Börjar med att tacka för den fina duken jag vann hos dig, superfin!
Och sen måste jag tacka dig för dom underbara bilderna du delar med dig av.... och till sist så har du en sak att hämta hos mig :-)
Hoppas till sist att din helg blir bra där borta i London, stackare! Nää skoja bara det är inte synd om dig utan jag är bara lite avis...

Kram Pernilla

Lily of the valley sa...

Tack för hälsningen och gulliga ord!
Önskar jag vore i London :D
Kram Lily

Hulda sa...

Så mange, fine tente lys. Her skal jeg også tenne lys i kveld. Har satt fram flere staker i fattigmannssølv på et hvitt bord. Har lagt kongler til pynt sammen med de. Blir kos. God helg!

Anonym sa...

Åhh, vad massa fina bilder du visar:-) Man blir ju helt sjuk ju.
Härlig med en resa till London, speciellt innan jul..
Välkommen hem igen..
Kram

Frida sa...

Tack det samma Viola!
Roligt att höra att du har det bra i London!
Kram Frida

Anneli sa...

Älskar dina Ljus-bilder...
Notting Hill - ha det så superkul...
Kramar/annelie

Beas sa...

Så vackert! Jag älskar de vackra vita pressglasskålarna....har en liknande med hårsmycken i badrummet.

Och din bannerbild är fantastisk..med ljusstakarna...och Madonnan....to die for. Jag önskar mig EN kyrkoljusstake i julklapp och du äger TVÅ! :-D

Monika sa...

Hej Violan :o)

Vilka underbara och mysiga bilder du visar. Hoppas helgen blir bara fin i London. Jag hade nog villat bort mej ;o)

Kramar

Monika

My home is my Castle sa...

heisann :)
Åhh så mange vakre bilder du viser, igjen ;)
Jeg elsker levende lys og brenner masser av dem hver kveld jeg og :)

Kos deg i London da :)

Klem,Kari

Ingunn LGF sa...

Herlige, inspirerende bilder! Takk for titten og ha en flott helg!

Hjortgården sa...

Så mycket vackert!
Vitt pressglass är verkligen fint!

Kram Maud

Lisas torp sa...

Underbara ljusbilder du visar, och jag är nog likadan, just detta med mörka november och massor av levande ljus! Så vackert och stämningsfullt!

Ja, lärkträd är verkligen dekorativt!

Hoppas att du hade en lyckad helg i London!
Kram
Lisa

Fake cake sa...

Va kul att du hör av dig fast du är i London:)
Du njuter i fulla drag förstår jag..

Ha det gott

Unknown sa...

Oj,så vackra ljusstilleben du har,så mysigt att tända ljus nu när det är mörkt!Har också svårt med mörkret men tur att man kan tända ljus och mysa.=)

Väldigt vackra och mysiga bilder,ett så varmt och fint sken på dom!Så vackra kors och pressglasen är så söta och fina,ska kika in i din butik..du har väldigt fina saker där!

Är väldigt nöjd med köpet av den vackra psalmboken i porslin,ska hänga den på väggen bredvid min andra där det står en vers från psalmen "blott en dag"Tack för det fina köpet!

Hoppas du har det bra i London,dit har jag alltid velat resa någongång...funderade en gång på att bosätta mig där.

Varma Kramar från Maria

Stina sa...

Usch, vad du är bråkig Viola lella. Jag måste nog fostra dig lite när du kommer hem.:-D Kram

LOPPISLIV sa...

Oj vad mycker vackert du visar upp. Hoppas helgen i London var underbar med massor av inspiration och några pub besök med några "pints" också hoppas jag :-)Kram på dig//Paula

Ann-Catrin sa...

Ohh du har varit i London... min favvostad ju!!!
Dit åker jag nästa helg... kan förstå du är trött i benen!!

Underbara bilder som vanligt Violan, gillar verkligen din blogg!!

Stor kram
A-C

LillaFlisan sa...

Hoppas resan gick bra!
Nu väntar vi på en rapport om fynden!


Kram

Flisan