måndag 4 juni 2012

MALTERAPPORT


 Morrn, äntligen...det var på tiden...nu är det min tur..fyllde ju ett år förra lördagen och vad ska man säga om sitt första år i livet..händelsrikt kanske..eller intensivt är väl oxå ett passande ord...går ju under vilde Malte och nu är det meningen att man ska lugna ner sig säger matte..



 Vad hon tjatar emellanåt..nu är du ett år och då ska du börja bli vuxen och tagga ner...får man höra ofta...men vadå..när livet fortfarande leker och man har så mkt energi och vill upptäcka så mkt..




Just nu är man poppis igen..fick onda ögat utav husse och matte igår..gillar ju att släppa loss i min  stora hundgård och tänk nu har jag funnit en ny delikatess..käka sniglar med skal..dom blir galna på mig :)))) gott är det men kanske inte så nyttigt för magen..igår klämde jag i mig ett par och så fann jag en härlig tygtrasa som blåst in under stormen..den snodde jag och sprang väl 20 varv ...



 Gillar när jag hittar saker som jag vet att jag inte får ha...och inte ska dom få ta dem ifrån mig och då brukar jag för det mesta svälja bytet...hihi..smart va....inte speciellt klyftigt tycker dom där hemma...så igår fick jag äta en burk sparris..inget vidare gott...men det kapslar in...
Och nu behöver hon inte hålla på att gaffla om detta..för inatt vid 3 spydde jag upp traseländet så nu är hon nöjd för den här gången..



 Tycker hon är ganska le..ser ni vad hon lägger upp i bokhyllan...får inte ha den ensam..blir inte så mkt kvar utav den då..inte får man roa sig inte..så då får man sitta i fåtöljen och sukta...




Och inte går det att nå den hur jag än klättrar..:(
Hon predikade härom dagen vad jag förstört...suck...3 äkta mattor, en tapet, åtskilliga gosedjur och bollar...4 virkade plädar, några örngott, mattes finaste quilt, en skinnsoffa..och så lite till då...tycker inte det är något att gnälla om..hon är så känslig och har lätt för att överdriva...hmmmm..
Nu ska hon åka iväg imorgon kväll...så då blir det husse och jag..min favorit :) så det ska bli skönt att få semester från den där jobbiga matte...
Ha en bra dag hälsar Malte och matte

( imorgon blir det STOR utlottning tack vare Maltes ettårsdag :)

 

20 kommentarer:

katha´s kortmakeri sa...

GRATTIS buspojken! Du är bara för härlig och vad är världsligating att gnälla om. Du har mitt medlidande med att HON lägger favvo saken högt upp på hyllan!!!
Kramar till er alla tre.
Katha O Basse

Unknown sa...

Stort grattis till dig Malte!
Var himla skoj att få hälsa på dig en snabbis när jag var hos Violan på bloggträff.
Klart du måste få leva runt och springa av dig massa energi och serveras det härliga sniglar i hundgården är det klart man äter dem.
Kram Ing-Britt

Fågel Blå sa...

Han är då för go Maltegubben, en riktig härlig busig Vovve!
Han gör sej bra på bild också, en riktig skönhet!
Ler!
Hoppas matte och vovve får en fin vecka
Kramar Kathrine

lisashus sa...

Grattis till Malte-pojken som blivit så stor och grann!
Du är nog ändå ett riktigt charmtroll, trots matte kanske inte vill erkänna det - för DEJ!:)

Önskar er en fin vecka!
Nosgos
Lisa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis igen. Det kan man kalla händelserikt år och det var en del som rök under vägen. Igår skulle du ha varit här, passade två små vildar som härjade hela helgen.
Puss på nosen
AnnaMaria

Rostrose sa...

Happy birthday, dear Malte!
I understood you are a sweet, funny & not allways obedient dog ;o) - and you love to eat snails... (In my garden is much delicious snail-food for you ;o))
My best wishes to you and Kram to Viola!
☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼
Traude
☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼
PS: Hej Viola, perhaps you want to join my little giveaway?

Synnøve. sa...

Tack för rapporten Malte :)
Ser att du lever och har hälsan...
Jag tycker nog matte är lite känslig med.. skinnsoffa och äkta mattor... Vadådå.. Det finns ju dom som bara gör sånt.. Så åker man till IKEA och handlar..

Du får träna upp henne alltså.. Så där kan du inte ha det.. Här ser jag jag ledsen ut när de öppnar dörren, ja jag bor ju inte hos dom.. Då brukar det alltid komma nått gott... fast nu säger Synne att nu är det slut på snadder... Har hon sagt många gånger.. går en dag eller två så kommer det något gott igen.

Du får ha det gott nu och träna upp dina människor så de gör som du vill.
Voffar från Erri :))

Anonym sa...

Kram till ettåringen "bus" Malte. <3

Ett ögonblick sa...

Jaa Du Malte, livet leker:) klart att du ska ställa tlll bus, det gör att matte håller sig på alerten! Det finns en viss risk annars, att vi mattar försoffar oss. En ( eller två eller tre) hundar gör att man håller sig ung och i form, så fortsätt...
men det är klart, du behöver ju inte förstöra de dyraste sakerna, de kostar massor med pengar och pengar är något man ska vara rädd om. Det finns stora läckra grenar eller små roliga pinnar ute i naturen, alldeles gratis, som är superkul att busa med. Min Bamse älskar att springa omkring med lönnlövsklasar när dom blåst ner...så det behöver inte bli så dyrt menar jag och jag tror att matte blir nöjdare. Fundera på det Malte! Och Du är verkligen en supersnygg hund, riktigt riktigt stilig!
Var rädd om matte nu så får ni ha det så gott, Du och Violan.

kram lisamaja

Linneskåpslycka sa...

Grattit till "lilla" Malte.
Stor och grann du blivit;)

Ha en fin vecka:)
kram

Mina Gouldsamadiner sa...

Hahaha,ljuvligt med hund i huset igen men ibland sliter man sitt hår i förtvivlan.Hua.Olga åt MÖRDARSNIGLAR när hon var valp.Bläää.
Snart så Viola så är den bråkiga ungdomstiden förbi...håll ut...hehe...
Kram.

NinaH sa...

Tjena Malte!
Kul höra att livet (mest) leker för dig! Synd för dig (ibland) att det finns hinder i tillvaron- som mattar o hussar?!;-) Men nog rätt tur i alla fall, va´?!;-)
Men det där att "bli vuxen och LUGNARE" när man är Labbe det har jag nog aldrig har hört talas om skulle ha inträffat! Berätta gärna om det händer, Malte!!!;-)
God fortsättning på livet- både för dig och din matte o husse!!!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ja, du Malte. Det är inte lätt att vara hund. Än ska man vara si och än ska man vara så... Det gäller att hålla ordning på när, var och hur. Men hallå, sniglar är ju en delikatess sägs det. så det borde väl vara ok...men du kanske ska be matte tillaga dem först :)
Kram
Marie

bakom berget sa...

Jaa du din lilla buse. Du vet inte ditt eget bästa....
Förstår ju att ni kan behöva vila upp er båda två ett tag. Alltså Du och matte. Var snäll med husse nu när ni ska vara själva och hälsa matte att hon ska ha en skön semester om hon inte syns här innan hon drar iväg.
KRAM Åsa.

Eva Linnea sa...

Du ÄR snygg Malte! Men det kostar visst på att ha en vilding till hund i huset. Tur de har övar sig på några andra tidigare. Men är det verkligen så att du är värst? Nä, jag visste väl att du inte skulle hålla med.
Ha en skön vecka utan matte!
Kram frå Eva Linnea

Roses & Angels sa...

Stackars lilla Malte då! Får du inte ha leksaken =). Å vad kul att läsa om dina hyss igen hihi. jaha så Matte drar till Spanien hon och du får stanna hemma. Du får hälsa henne att mysa och må gott. Det var kul att äntligen träffa dig. Du är en lite buse du. =). Hitta inte på allt för mycket hyss när Matte är borta nu ok? KRAAAAM och trevlig resa till Matte. ♥

fianathome sa...

Du är då en fena på att fotografera...också!!

Vilka fantastiska bilder på en sötnos!
kram
Fia

Sara sa...

Fniss... ;)
Men Malte du måste lyssna på din matte ibland oxå...det var ganska mycket saker som du kommit över ditt lilla bustroll ;)
Skönt för både dig och matte med lite semester ;)
Hoppas att allt är bra med dig och matte.
Kramar ifrån mig

Mamma C sa...

Det kan vara bra för både matte och dig att ni får vara ifrån varandra ett tag. Låter som hon skulle behöva vila upp sig, från allt ditt bus som du gör. När hon kommer hem kan väl du har blivit en stor och duktig kille som hör vad hon säger till dig ibland.
Kram Mamma C

Elsa och Helena sa...

Grattis stora snygga Malte! Matte gör allt det där för ditt bästa men det är svårt att förstå när man är en valpig labbe:)

Du lugnar säkert ner dig och du kan du minnas huligan tiden med ett roat leende! Är säker på att du kommer att sakna matte nu när hon reser bort, du får trösta dig med att du får ha husse för dig själv ett tag nu:):)

KRAMAR