onsdag 18 april 2012

JA VISST GÖR DET ONT

 Morrn, är kvar i vattenhålet och ska snart bege mig hemåt, en kall natt med frost men återigen en vacker dag...idag blir det några annorlunda rader..bland de vackraste som jag vet..


Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka ?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer och det som stänger.



Ja nog är det svårt när droppar faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra -
svårt att vilja stanna och vilja falla. 



Då, när det är värst och inget hjälper,
brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar,
glömde att de skrämdes utav det nya,
glömde att de ängslades för färden -
känner i en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit som skapar världen

KARIN BOYE

Kram VIOLAN

16 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Så vackert att det gör ont!

Ha en fin dag!
Kram Eva-Mari

Unknown sa...

Vackra ord och bilder.

Önskar dig en fin färd hem mot Bossgården.
Kram ing-Britt

Fågel Blå sa...

Så vackert Vola!
Och visst är det så!
Njut Dagen
Kramar Kathrine

Rut och Signe sa...

Hej! Jag kommer till bloggträffen. Vi ska till Stockholm tidigare i månaden så det passar alldeles utmärkt.

Anmäl mig, kör försiktigt, Marie

lisashus sa...

Vilken talande och vacker dikt detta är och det gläder mej att du haft tid att vara lite filosofisk och att Vattenhålet kanske lockat fram de genuina vårkänslorna och lugnet!
Dikten - en favorit hos mej också!

Ha en fin onsdag!
Kramar
Lisa

Pysselpalatset sa...

En sådan härlig dikt av en härlig kvinna.... kram j

Nyanser av vitt sa...

Min favvis
Kram darling

Ett ögonblick sa...

Hejsan Viola!
Ojdå, där knep Du mitt inlägg ;))
Jag hade gått och planerat bilder på knoppar och så de här oerhört vackra och känsliga raderna av Karin Boye.
Men Du gjorde det bättre! så jag hittar på nåt annat:)

Kör lugnt och var rädd om Dig!
kram lisamaja

EM sa...

Så vacker den dikten är. Passar verkligen bra just nu. Och ibland kan den också passa in på förändringar i livet...
kram elsamarianne

skifferhuset sa...

Å älskar den dikten! Kör försiktigt hem å ha en fin dag! Kram Iréne

Mamma C sa...

Hade -5 imorse när vi topg morgonpromenaden. Det där är en jättevacker dikt.
Kram Mamma C

Rosa i huset i vitt sa...

Den var vacker.

Kram Rosa

Elsa och Helena sa...

Ja, och när knoppen brister blir det så vackert ute att det gör ont i kropp och själ:) KRAMAR

Hajan sa...

Dikten är jättevacker,synd att hon
tog sitt liv, men orfden får ju en enorm betydelse därför.
men nu vill jag ha lite varmare

Anonym sa...

Åh ljuvliga Karin. Den var min favorit vid lyrikstudierna på högskolan för visst må de första raderna vara uttjatade men det finns ju en anledning till att de används så mycket... ack så vackert.

Hoppas du har haft en härlig eftermiddag i butiken och att du just nu njuter av en ljuvlig morgon.
Kram

Anna sa...

Jag har nog aldrig läst de i sin helhet! Så vacker att man blir alldeles tagen!
Kram Anna