onsdag 9 maj 2012

ANEMONE NEMOROSA

 Morrn, snart dags att sätta sig i bilen och styra kosan mot Bossgård...vilka dagar vi har haft...underbart väder och det ska fortsätta även idag...verkar som vi har tur och klarar oss från lågtrycket som drar in idag..



 Här har man rensat ogräs..åtskilliga lövkorgar som jag tömt..och potatisen och fröerna är i jorden..nästa gång blir det att städa växthuset :)



 På köksbordet står en liten bukett med dessa små anemoner...tycker den latinska benämningen är så fin..
Detta köksbord har oxå utökats med den stora brickan från chic antique..är så vacker..finns i gårdsbutiken..
Nu väntar en dag med butiksjobb, men först ska man komma och besiktiga alla eldstäder..datakillen ska oxå dyka upp...nya pc:n måste hela tiden gå på ström..luktade bränt gummi i helgen och batteriet slogs ut..:(




Hörde just på nyheterna att en lärare utav sex slutar  p g a dåliga löner och alltför hög arbetsbelastning..då är jag en av dom då..ångrar inte att jag hoppade av..så skönt att slippa den negativa stressen..
En fin dag önskar jag alla som tittar in, kram VIOLAN

15 kommentarer:

Mariette sa...

Godmorgon!

Har du haft så vackert väder..här har det mest varit lite smågrått och ganska kallt.

Så himla härligt det är med trädgårdsarbete, det är skönt för både kropp och själ!

Vilken fin Malte, tänk att ett år redan gått.

Ha det så bra!

Kram Mariette

Fågel Blå sa...

Godmorgon!
Vi hade fint i helgen och igår,, men idag är det råkallt och regn!
Tänk lille Malte redan ett år!
Puss på honom!
Ha en fin dag
Kramar Kathrine

EM sa...

Visst är det ett fint namn. På engelska heter de wood anemone. Bättre än vitsippan som låter lite enkelt, tycker jag. De sprider ju sån glädje när man ser en hel skogsbacke av dom.
Nu kom regnet här, så ini... och jag har massor av tvätt hängande ute, så klart. Att man aldrig lär sig kolla vädret före. Har en SMHI-väder-app som är suverän. Brukar kolla och den stämmer nästan på minuten. Men igår så hängde jag bara...skylla sig själv.
Ha en bra dag
kram elsamarianne

lisashus sa...

Ja, vilket vackert namn det är och så vackra de är i sin enkelhet!

Nu har nog lågtrycket nått Bossgård, för här faller ett milt majregn just nu och det doftar härligt från den nyväckta jorden.

Mycket fix som ska ske hemma då - datorer SKA bara funka! Usch, så trist när de strular! HOppas du får rätsida på eländet1

Jo, jag hörde också detta om lärarna - här är en till! Det är en helt ohållbar situation, som lärare arbetar man ju nästan dygnet runt och sånt funkar inte i längden! Jag är också sååå glad att jag hoppade av!
Kram
Lisa

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ja att jobba med framtiden och ha ansvar för den ska vara så ovärdefullt det har jag aldrig förstått .
Såg en söt vovve och hans matte i en inredningstidning häromdagen , sååå fint reportage !!
Kram/Lotta

Mariette sa...

Visst är väl våren härlig! Vitsippor i massor, och gärna några på köksbordet... Hoppas du får ordning på eldstäder och datorer.
Mariette

Magdalena sa...

heia Violan...
så vakker hvitveis du viser..!

ellers myyyye vakkert hos deg som alltid,
klem fra magny og fin mai videre...

Mina Gouldsamadiner sa...

Hej Viola
Läste om dig och vattenhålet igår i Tove Älskade Hem.Underbart reportage.
Beundrar människor som hoppar av yrken med mkt neg stress.Jag själv jobbar i vården och där har det skalats av och skalats av så folk går nästan på knäna.En hel del har hoppat av där med.
Jag bestämde mig för att hoppa av dagtidsjobbet och jobbar nu natt istället.Mkt stress därmed men däremot har jag fått mkt LEDIGHET istället för lite bättre lön tom...
Kram Kicki

katha´s kortmakeri sa...

Välkommen hem igen!
Här försöker nu solen tränga igenom,härligt. Fast visst behöver naturen en liten vattning.
Ha de gott vännen!
Kram Katha

Anonym sa...

Men vad härlig vitsippebukett;) skönt om ni slipper det lågtrycket som varit här över idag, de regnfria minuterna har man lätt kunnat räkna. Men tur är att vattentunnan ställdes ut i går så snart finns det tillräckligt med vatten att vattna blommorna med i sommar;)

Håller med du ångrar inte heller att jag inte ska bli lärare;)

HOppas du haft en ljuvlig dag på jobbet

KRam

Mamma C sa...

Här har vi inte haft något vackert väder idag. Men det kanske kom ifatt dig när du kom hem igen.
Kram Mamma C

Eva Linnea sa...

Vackraste bilderna av vitsippor!!
Visst är det trist det där med lärarna. Min dotter är ju också lärare. Hmmm!!
Ha det gott Viola önskar Eva Linnea

Eva Linnea sa...

Vackraste bilderna av vitsippor!!
Visst är det trist det där med lärarna. Min dotter är ju också lärare. Hmmm!!
Ha det gott Viola önskar Eva Linnea

Snögården sa...

Härliga sippor ! Nu är det vår. Sommarvärme här i dag.
Du har valt rätt spår i livet ,helt klart. Ses snart
Kram Anni

Synnøve. sa...

Godmorgon på dig denna regniga dag. Det droppar och drippar, men det som växer mår ju bra så då får man vara nöjd :))

Härligt med en tur till vattenhålet. Måste nog sätta potatis här med nu...

Nu ær det i alla fall frukosttid.

Ha en skøn dag nu och gør det beste ut av dagen.
Ge Malte en nospuss med. Charmøren i trappan :))
Kram Synnøve.