måndag 14 maj 2012

GAMLA SLÄKTFOTON


Morrn, har vaknat i vattenhålet...himlen är alldeles  blå och hoppas den får förbli så på min lediga dag..
Tror att jag ska ta mig en tur till Västervik idag...för att införskaffa lite nya pelargoner..
Varit en intensiv vecka med rush i butiken..glädjer mig att så många nya kunder hittar till mig...
 

Idag är det släktfotografier som gäller..betyder mkt för mig...alla berättar sin egen historia med sina människoöden..
Överst är min farmor med syster..i vackra vita klänningar...3 systrar och alla födda i slutet utav 1800-talet...Anna, Ebba och Beda.. 


 Så föddes lillebror Sture...vet att han blev väldans bortskämd...den efterlängtade sonen och minstingen i barnaskaran..
Från den här släkten har det släktforskats 8 generationer tillbaka och min farmors föräldrar kom från Ystadtrakten men flyttade och startade ett mejeri i Småland..
Så ni förstår...har mina rötter i Skåne alltså..




 Här är min mormor..hette Signe Linnea..sitter i knät på sin farmor...här syns oxå farfadern och min gammelmorfar Karl Karlsson..växte oxå upp i Småland..
Min gammelmorfar blev kär i gårdens piga och mormor föddes....dom fick inte gifta sig för att hon inte var tillräckligt fin...så därför växte min mormor upp hos sina farföräldrar..
Min gammelmorfar förblev ensam medan min gammelmormor blev gift och fick flera barn....människoöden som jag funderat mkt kring...



Mina gamla foton vårdar jag ömt..och här skymtar ni några i biblioteket...
Idag blev det släkthistoria..är ju so-lärare i botten och har även läst in 10 poäng släktforskning..gissa vad jag ska göra i framtiden...
Önskar en fin dag, kram VIOLAN

14 kommentarer:

bakom berget sa...

Så vackert det är med dom gamla fotografierna. Det där med släktforskning är intressant. Min morbror har forskat långt bakåt i vår släkt och jag håller med dig....vilka öden man kan hitta!
Ha en fin måndag nu och jag hoppas solen skiner på dig hela dagen *
KRAMAR.

Betongglädje sa...

Intressant att veta så mycket om sin släkt, vet inte något om min och tror att det skulle vara komplicerat att få veta något spec. på min mammas sida!
Förstår att du vårdar dina släktfoton!
Ha härliga lediga dagar i vattenhålet!
Här är det semester!
KRAM
Camilla

Katta sa...

Åh vad spännande! Jag har länge velat släktforska men alddrig kommit mej för. Vilka vackra fotografier du har på din släkt med, vilka vackra klänningar de har din farmor och hennes syster. Din gammelmorfar bar samma namn som min far :) vilka människoöden att inte få bestämma själv vem man gifter sig med och att någon inte ska vara "fin" nog, vet att liknande finns i vår släkt. Jättevacker sista bilden med ljusstakarna och den vackra tapeten med. Ha en bra måndag, kram Katta

Fågel Blå sa...

Härliga bilder från dej!
Önskar dej en fin vecka!
här är en gråmulen dag och det blåset fríska vindar!
Kramar Kathrine

Betongglädje sa...

Hej igen! Ev svärmor hänger med o troligen en kompis oxå som varit med innan. Jag hör av mej när jag vet! Kram

Elsa och Helena sa...

Fina gamla foton och vackra ramar. Vilken intressant släkthistoria du har. Släktforskning har jag och funderat på så roligt och intressant.

Vad jag vet så var farmor av vallon släkte och farfar hade soldat namn.

Måste be modern skriva ner namn inför framtiden. Är ledig idag efter helgens arbete...men måste på arbetsplatsträff...!

Ja, nu syns vi snart...LÄNGTAR!

Puss o kram

EM sa...

Släktforskning är som ett gift! Man vill bara ägna all tid åt det. Igår fick jag ett stort genombrott då jag hittade en släkting som stoppat upp mormors anor. Men tyvärr så hade alla kyrkoböcker brunnit före 1809 så där tog det stopp... igen. Det allra lustigaste är, att alla varit antingen torpare, smeder eller båtsmän. Inga "fina" familjer här inte... det är väl därför jag känner mig på rätt plats nu. Bor på landet nu och har varit svetsare och båtbyggare/varvsarbetare i min ungdom. Allt går igen
kram elsamarianne

Mina Gouldsamadiner sa...

Åååh det första fotot är ljuvligt.Vad roligt att ha från sin egen släkt.Historien om gammelmorfar som blev kär i pigan är ju söt.
Har ju släktforskat lite själv och kommit ner till 1600 på mammas sida.Kul och spännande...
Kram Kicki

lisashus sa...

Visst är det spännande och intressant med gamla släktfoton och om man dessutom vet lite om personerna i fråga!
Så vackra bilderna var förr!

Ha nu sköna dagar i Vattenhålet!
Kram
Lisa

Hanna sa...

Så fint det lät med klarblå himmel. Idag har vi haft rätt grått och regn här, men igår var det mycket bättre.
Nu fungerar äntligen min gamla blogg, så Välkommen att titta in, om du vill.
Kram
Hanna

Eva Linnea sa...

Vilka vackra foton på dina gamla släktingar! Tänk att du har dem kvar. Älskar att titta på bilder, båda gamla och nya.
Kram från Eva Linnea

Elzie sa...

Vilka underbara släktbilder du visar.
Hoppas du haft en solig och fin dag i vattenhålet.
Kram Elzie

Chokladvillan 1910 sa...

Älskar gamla foton & är det självaste släkten är det ju ännu bättre ! ;) Visst funderar man mycket på sina förfäders öden. De hade det inte lätt.
Kram Anki

Nyanser av vitt sa...

Hej på dig skånetösen,
Tack darling. Vi får plingas om galgarna döööö
Kramis