torsdag 3 maj 2012

SKÖNA MAJDAGAR

Morrn, ännu en ljuvlig majdag...igår kväll hade vi 21 grader i skuggan..var riktig högsommarvärme på dagen..nästan lite utav värmechock..man är inte van...och björken sprider nu sitt pollen för fullt..det märks i bihålorna..lite gnäll måste det ju bli..:)




 Upptäckte igår att fästingarna vaknat till liv, plockade bort en som kröp på Malte..har aldrig gillat giftet som man sätter på hundar när det gäller att få dom fästingfria..Malte har ju en viss benägenhet att reagera på olika mediciner..någon som har något annat att rekommendera..




Har varit 2 välbesökta dagar i butiken..märks att sköna maj är här..då vaknar kunderna till liv :) 
Skrev om snö på fredag men nu har man ändrat sig igen...till det bättre..10+ istället och moln, det tackar vi för...vill inte se en enda snöflinga mer..

Njut utav dagen, kram VIOLAN
 

18 kommentarer:

Rosa i huset i vitt sa...

Ja vi får hoppas att värmen stannar nu och vi slipper snön
Ha en bra dag
Kram Rosa

Unknown sa...

Godmorgon vännen!
Här har vi också sol idag men ingen värme.
Jag har ett bärnstenshalsband på min katt som jag tycker funkar bra. Visst får han fortfarande festingar men inte alls i samma mängd.
http://www.elvingsson.com/fastinghalsband
Gå gärna in på denna sida och kolla.
Ha de så bra, kram Ing-Britt

Fågel Blå sa...

Härligt med mycket kunder i butiken!
Hoppas du får en fin Dag
Kramar Kathrine!

Lyckans Smed sa...

Bärnstenshalsband ska funka mot fästingar. Både pga statisk elektricitet i pälsen och lukten. Har därför köpt ett till kissen, som hon älskar att ha på sig. Måste ju vänja henne vid det tills vi ska söderut i sommar! http://lyckans-smed.blogspot.se/2012/04/barnsten-mot-fastingar.html

EM sa...

Har testat det mesta på våra hundar, och det slutar alltid med att vi köper ett sånt vitt fästinghalsband på Apoteket. Det är ingen av våra (har nog använt på fem hundar totalt) som har reagerat. Det bästa är, att man kan ju ta av det ifall det skulle komma någon reaktion, och så bada hunden. Såna spot on har vi testat, men det behövs göra så ofta. Ett sånt halsband räcker hela säsongen. Har provat sånt natur-halsband med örter men det funkade inte alls...
Är tveksam till bärnsten på hund...de har inte samma slags päls där det blir statiskt. Lycka till och nu hoppas vi på fortsatt bra väder...
kram elsamarianne

Solstrimmor sa...

Vi har bärnstenshalsband till våra tre hundar. Fungerar bra men nog får vi plocka fästingar ändå, men inte alls lika många som tidigare! Såg att du redan fått länken till Elvingsson i Rättvik.

Kram Eva-Mari

Ett ögonblick sa...

Härligt Viola!...värme, sol och blå himmel, dörrar och fönster kan stå öppna igen och grönskan som kommer i snabb fart...tycker nog att det är bäst just nu.
Fästingar har jag sett och plockat många ett bra tag. Vågar inte heller använda fästingmedlet...hade en hund som blev ordentligt sjuk av ett medel och jag tror inte de verkar 100% ändå...jag försöker plocka, men det är inte utan oro.
Vitlök i olja som man sedan använder i hundmaten sägs vara bra...jag har ej testat.
Du får ha en fortsatt fin vecka...och snö, det kan vi klara oss utan.
Kramar till Dig och Malte
//lisamaja

Rut och Signe sa...

Nä, inte en snöflinga till nu! Härligt att det dyker upp lite kunder efter vårens sega period. Nästa vecka börjar jag inskolning på ett sjukhem i Oxelösund och ska jobba där 8 veckor från v 26. Sen ska jag också börja timtjänst om två veckor på en Waldorfförskola i Nyköping.
Se, det löser sig.......
Kram Marie

Mycket annat & lite betong sa...

Men så varmt ni haft! Härligt!
Vi har haft en fin dag idag men lite kyligt i skuggan. Jo, fästingarna har vaknat, det märkte jag också. En otäcking kröp på min arm.

Ha det så bra!
Agneta

lisashus sa...

Så härligt det är i ditt fönster och vilka dagar vi har haft! Lite kallare idag, men igår var ju rena sommarvärmen! Så skönt! Äntligen!

Jo, jag såg också att de ändrat prognosen - det tackar man ju för när det är till det bättre!
Förstår att kunderna vaknat till liv med värmen och solen - det inspirerar säkert att vilja fixa lite vackert hemma!
Kram
Lisa

Betongglädje sa...

Ladda ner en app på min Iphåne.. husmorstips: mot fästingar på hundar, gäller:
*4 skalade vitlökar skall drai 1 liter raps- majs- eller solrosolja i 4 dygn, vänd flaskan en gång per dag och sila sedan bort löken, dosera 1 tsk om dagen till liten hund 1 msk till mellanstor hund, 1-2 msk till stor hund, inte testat ännu men tänkte det...
Ha det! Kramis

Nyanser av vitt sa...

Ingen mer snö här inte. Kul att du har haft mycket darling
kram

Mamma C sa...

Ja nu har dom äckliga små krypen vaknat liv igen. Vi har fästinghalsband och vår hund har aldrig visat några tendenser till att må dåligt av det. Men vi känner hundägare vars hundar har reagerat tvärtom. Hoppas vädret blir vad dom lovat senast nu.
Kram Mamma C

Sofia sa...

Nej, nån mer snö vill vi inte ha!
Otroligt vackra bilder du har tagit.
Vackert med vita Pelargoner!
Ha det gott!
Kram Sofia

Chokladvillan 1910 sa...

Nä nä ingen snö ! :((
Jag körde faktiskt giftet på hundarna men halva dosen & det funkade utmärkt men sen gick jag över till halsband. Jag vet att vissa hundar verkligen inte tål det & Malte är nog den typen... ;)
Kul att läsa om lite andra tips :D Man får väl pröva sig fram antar jag ;) ha en härlig kväll & fredag !
Kram Anki

katha´s kortmakeri sa...

Här kör vi med gift droppar i nacken funkar super bra.
Vågar inte ge vitlök.
Ha en fin kväll.
Kram Katha

Mariette sa...

Åh, så härligt det låter. Men fästingarna kan man vara utan. Min ena kisse kom hem med minst 20 st. på sig, så här blir det nog ändå giftet... Vet inte annars vad man ska göra. Hoppas du hittar något bra för Malte.
Ha det så bra!
Kram Mariette

Anna sa...

Usch ja, för både pollen och fästingar...Jag har varit rejält allergisk i år, det är olika år, men nässprayet Livostin hjälper mot både nysningar och kli i ögonen har jag märkt! Fästingar har jag inga tips på tyvärr...
Kram Anna