måndag 28 december 2009

AVSLUT PÅ JULEFRIDEN



God Morgon denna slaskdag, här är det en plusgrad idag och grå himmel..ska faktiskt alldeles snart bege mig till vattenhålet, ett efterlängtat besök vill jag lova..

Snart åker julen bort i mitt hem...så är det alltid, när julen är klar så tröttnar jag snart på mina julesaker så därför är det välan bäst då att visa mitt gamla piano i matsalen..









Visst har det blivit fint med sina halmhjärtan över jul men så finns här oxå med en julgåva från mannen som jag blev så glad över denna och därför kom en gammal tavla upp med svart vacker ram och med ett underbart gammalt tryck..




Här en närbild på den stora tunga staken...svart och stor och vacker..och passade verkligen så bra här tillsammans med den gamla ärvda servisen med svarta detaljer..










På pianostödet står min farmors gamla böcker som jag ärvt...vackert slitna ..min farmor föddes i slutet av 1800-talet så skolkvartetten har några år på nacken..






Nu är det dags att avsluta dessa rader och jag tror nog även julen..efter nyår har jag alltid sikte på en sak...ljuset och med ljuset... våren..







En varm hjärtekram sänder jag er alla som hälsar på, ha en fin måndag...både ni som jobbar och är hemma, eran VIOLAN



31 kommentarer:

Katta sa...

Här ska med en del av julen bort idag och fram ska nyårssakerna i stället.Men granen får stå ett tag till. Den fina ljusstaken är lite i samma stil som min stora kandelaber.Ha en bra dag i vattenhålet, kram Katta P.s. tö å grått här med d.s.

Postgårdsromantik sa...

Vitt är det fortfarande här på marken. Jag ser att två harar (olika storlek) har varit utanför fönstret. Nja, julen får nog vara kvar här ett tag till - adventsljusstakarna håller mörkret stången på ett trivsamt sätt tycker nog jag. Alla våra julsaker ligger uppe på vinden och jag tror att vi lägger upp rubbet i kartongerna samtidigt, och då ryker även adventsljusstakarna...
Usch, jag ska ut och jogga nu - är inte riktigt på humör så jag hittar på alla möjliga "ska bara..." saker.

Vilket vackert piano Ni har (bland alla andra vackra ting).
//Lena

Mitt hvite hus sa...

Heisan viola..

Skjønne bilder av det gamle pianoet... og lysestakene var skjønne..
God tur til vattenholet..kos deg og nyt dagene..jeg skal på jobb..

Klem Kerstin

Lisas torp sa...

Ja, ditt gamla piano är verkligen en raritet! Så vackra saker dessutoom! Ljusstaken är verkligen jättevacker!!!

Det låter skönt med lite miljöombyte! Själv drar jag mej nog uppåt redan imorron!
Ha det så gott vid Vattenhålet!
Kramar
Lisa

(eddas) sa...

Hei og god morgen.....
Ja tenker du drømmer om vattenholet nå:)
Jeg har og begynt og tenke på våren...gleder meg...
Kos deg masse..
klemmer fra meg...

bakom berget sa...

Den ljusstaken var fin! Och ditt piano....Så vackert...
Jag är också sådan att jag vill städa ut spåren av julen så snart den har passerat. Men, det kommer att bli svårt att kasta ut granen. Den är vår vackraste genom tiderna.Men nu vill jag ha VÅÅÅR!
God fortsättning och gott nytt år! Kram Åsa.

Det vita dårhuset sa...

Hallo där... Här snöar det STOOOORA fina flingor och har gjort i dagar nu :o))))))). Och en annan få sitta inne och titta *urk*.

Jaa ÄLSKAR vintern när den är så här och det bara rycker i skottar tarmen och pulktarmen,,,,,men vad är en bal på slottet **fniss**

Ha en bra dag! Här har granen redan åkt och julsakerna med den! Bara staken i fönstret kvar :o)

Kramisar Erika

Elsa och Helena sa...

Hej Viola! Här har vi minusgrader och det snöar stora flingor. Halmhjärtana är fina, passar så bra på ditt vackra piano.

Klappa Otto Lilleman från en hundkär bloggerska:)

Kram Helena

Elzie sa...

Här får julen vara kvar till den 13:e. Eller i år blir det nog den 14:e eftersom jag jobbar mycket den 13:e. Men jag plockar inte fram mitt så tidigt så man måste hinna njuta lite av det också. Roligt med olika traditioner när det gäller den saken.
Den där boken om god ton skulle nog många behöva läsa nu för tiden. Skadar inte att vara lite artig mot varann.
Hoppas du får en skön fortsättning på dagen. Själv ska jag jobba. Lät betydligt trevligare med vattenhålet, haha.
Kram Elzie

Maud sa...

Härligt gammalt piano...en underbart vacker möbel...nja julsakerna får nog vara kvar ett tag ... Trettondedagen...de Heliga Kungarns helg skall ju passeras och sedan skall Knuts namnsdag den 13... tjugondag Knut skall julen ut.. men då skall vi till Solen på Gran Canaria...så det får nog bli efter det...lagom dammigt och tråkigt ... vi får se hur det blir...men lite till vill jag nog njuta...
som tur är får man göra som man vill;)
Men visst längtar jag efter våren... mycket;D
Ha det gott!
Kram Maud

Körsbärshöjden sa...

Här har vi riktig vinter..så fint

visst tröttnar man på tomtar och röda kulor..

Kram
Eva

hagagården sa...

Hej
Vilket vackert piano du har,fint med halmhjärtan hängandes på¨.
Kram o ha en go dag
ninni

Agnes Maria sa...

Hej Violan !

Hoppas allt är gott med dig i ert mysiga hus.
En liten fråga, Skickade du mitt paket med posten ?
Ha en fin Måndag.
Kram Åsa

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej och Tack för igår!
Så det blev till vattenhålet idag... Ja, du vet ju vad jag gör... inte kul alls! Men imorgon är jag ledig igen, och då blir det fart på det! Då blir det lite julafton en gång till med smågrabbarna...
Hann ju inte titta riktigt på alla småting, så jag tänkte inte på ljusstaken, men den var fin!
Får väl kika lite noggrannare nästa gång.
Hälsa Otto från mig :))
Kram
Marie

Eva Linnea sa...

Min jul åker också ut direkt efter nyår. Men i år bär det av till Växjö redan den 1/1 så det får vänta tills jag kommer hem igen. Då blir det bilder från nya huset (om inget oförutsett inträffar). Lämnade in papprena till banken i dag, så nu är det inte mycket kvar.
GOTT NYTT ÅR
önskar Eva Linnea

Norregård sa...

Vilken fin ljusstake!! Passar så bra där, en riktig drömklapp!!
Vad det är tråkigt när det töar, usch. Det blir så grått och trst:o(
Ha det så bra!!
Kram Kram Malin

Bitte sa...

God fortsättning till dig! :-)

Nu har jag läst ikapp de inlägg jag missat under mellandagarna och det var härlig läsning! Ni verkar ha haft lika omväxlande väder som vi, men ändå haft några riktigt vackra vinterdagar. Det var så fina bilder från Bossgård och på den gamla kyrkan.

Jag brukar också bli lite less på julen efter juldagarna, den allra mysigaste tiden är mellan första advent och fram till jul!

Jag måste säga att jag gillar verkligen ditt piano, du har visat bilder av det för längesen och jag kände mig lika salig då som jag känner mig nu! Det är så ovanligt och vackert!

Kramar
Beatrice

Lallis - liv och leverne sa...

Mmm vad fina bilder, Viola:)
kram Lallis

Anonym sa...

Och jag tröttnar också på julakerna snabbt. Men gubben vill absolut ha dem kvar till tjugondagknut! Det är synd om mig, eller... Men sen ska jag möblera och styla om lite, och jag har förvarnat gubben om det. Han ska ju ta ner saker och sätta upp dem igen på andra ställen, hihi... enligt mina instruktioner... hihi... Ja, Otto hjälpte till med julklappsöppningen, så att säga. Det gjorde våran Vovve också och det rejält, så innehållet gick sönder. Och det var en julklapp till mig. Men jag tar det med ro, Vovven tycker det är så roligt med paket.
Ha det gott!
Hulda

Birgitta sa...

Här har vi haft en strålande vinterdag med 50 cm snö och solsken samt 10 minusgrader. Det är så vintern brukar vara i Värmland.
Kul att du visar dina saker innan julen åker ut hos dej.
Kram Birgitta

Märta sa...

Här får julen allt stå ett tag till. Vi försöker alltid hinna med lite julbjudningar innan allt plockas bort. Jag tar inte fram så mycket förrän dagen före julafton så än har jag inte tröttnat på allt.
Temperaturen har sjunkt en hel del nu i eftermiddag så vägarna är hala, därför blev det inget besök i grannstaden idag får allt vänta till imorgon.
Ha det så gott!
Kram! Märta

Cc sa...

Jag har börjat smyga med att plocka bort röda saker, vill ha ljus snabbt nu. Fast det regnar och snöar om vart annat nu och så hotar de med kyla i natt, suck det är bara att vänta. KRam

Lilla Lycksta sa...

Visst tröttnar man på julen, även jag som älskar tomtar. Denna jul gick allt för fort tycker jag. Verkligen fint piano du har. Ha det gott.
Kram Camilla

Vit som snö sa...

Vilka härliga bilder! Ditt gamla piano är ju så vackert!
Är det välstämt också eller har ni det mest till prydnad?!
Vi har ju ett liknande och att stämma det skulle kosta mååånga tusen så jag lät stämma det "hyfsat" för en något billigare peng.
Med dom snömassor som vräkt över oss lär nog våren aldrig komma tror jag...
Njut i ert Vattenhål!
Kram Cilla

annette sa...

Instämmer helt med om att nu skall julen ut snarast, sedan kommer NyÅrsfirande och därefter börjar man se att ljuset är på väg tillbaks till oss Nordbor, så härlig tid nu som ligger framför oss!
Hoppas resan till vattenhållet gick bra, lite lurigt väglag, massor av saltbilar ute!

Ha det så gott!

Kram //annette

Mamma C sa...

Idag har det varit riktigt tö väder. Men nu sjunker termometern under strecket. Så det är nog grant imorgon på cykelvägarna.
Kram Mamma C

Unknown sa...

Hej på dig!
Förstår att ni åkte hem igen. Inget kul när vädret är skit.
Plusgrader här idag med, men tydligen ska det bli kallt igen. Snön ligger i alla fall kvar.

Visst ska vi till Formex. Anna o jag åker, men har inte bestämt om det blir torsdag eller fredag ännu. Såååå mycket på gång :)
Vi måste stämma träff där om vi går 21a. Middag skulle ju va himla himla trevligt ... tror jag behöver bestämma lite närmare tiden. Men vi MÅSTE ses ju :))

stora kramen
Malin :)

lavendel mio sa...

For et staselig piano du har!
Ja, det er snodige greier, vi pynter og pynter i hele desember...og plutselig vil vi ha ut julen, og da vil vi ha inn våren:))
Her i kalde nord er det snø og kaldt, herlig for barna:)
Kram Hanne

Anki sa...

Men har ni regn, här fortsätter det bara att snöa! Otäckt med halka, då är det bäst att du håller dig inomhus så du inte gör illa dig igen!
Visst är det mysigt med hundarna och snön, dom blir som små barn, hihi!
Det var ett vackert piano du har, och fina böcker! Å jag håller med dig, nu åker snart pyntet ut, den där jäkla granen barrar bara jag tänker på den!

Ha det gott & kramisen!

. sa...

jaså, det blev inte mer jul för dig nu, hihi! Vi inredare är ett rastlöst släkte, helt klart, fast själv fick jag upp granen så sent, att jag fortfarande njuter av den.

Vilken fantastisk ljusstake! Du har så mycket vackert...Kramar från Camilla

Prinsesse Elin sa...

For en vakker lysestake! Ser for meg at denne blir fantastisk med levende lys i. Piano er noe som jeg alltid har ønsket meg men har dessverre ikke plass.Men jeg drømmer om å ha plass. Jeg elsker musikk og kommer fra en musikalsk familie der alle har spilt et eller annet instrument.
I dag skal jeg kose meg sammen med symaskinen min. Jeg har sett noen puter i lin og med blonder som jeg gjerne vil ha til min sofa, og når man kun har sett dem på internnett og ikke vet hvor de er kjøpt, ja da får man sy dem selv:)

Ha en god dag. Klem fra Elin:)