torsdag 17 december 2009

INSNÖAD

God Morgon denna vintriga torsdag, tala om att vi har fått snö och ska få mera...massor! Tänk så många år jag klagat och gnällt över att det är så milda vintrar, men nu får jag så jag tiger..:0) är inte förvånad..sa redan i höstas att det kommer att bli en riktig vargavinter..för jag har nämligen aldrig sett så mkt rönnbär..


Min morfar som var bonde utgick alltid från gamla beprövade metoder när han skulle spå väder...bondepraktikan och visst stämmer det...








Igår när vi vaknade såg gården ut på detta sättet, så vacker i sin vinterskrud...ett par dm snö hade kommit och det hade blåst en kall nordan detta dygn...det kändes ska jag säga på husets övervåning..

De röda husen är verkligen vackra mot det vita...en fröjd för ögat..här är den blivande gårdsbutiken som jag har som mål att starta veckan innan påsk..







Just nu är mannen ute och knackar hål i tunnorna och ska tömma ur vattnet...annat lär jag väl ha sprängda tunnor snart ....






Småfåglarna har fått sig ett eget hus..inte lätt att hitta dit när det ser ut så här och är precis igensnöat...






Under detta dygn har det börjat blåsa igen..samma kalla vind och vägarna är totalt igenblåsta..ett par dm snö ytterligare ska det komma och vi väntar på att vi ska få hjälp med att ploga oss ut från gården..

Så här ser det ut just nu..inget vidare väder att vara ute i men ack så vackert att njuta utav från insidan ....










Tänk att vi nere på ostkusten ska få mest snö igen..men imorgon ska vi tydligen få chanser att se solen ...det ser jag fram emot..tänk så många fina bilder man då kanske kan ta...:) är välan fler än jag som ser livet gm en kameralins...fniss..





För mig blir det inga utomhuspromenader..skulle ju inte vara så bra om man halkade till men jag njuter så utav det vackra som det bjuds på utanför fönstren..struttar omkring lite i trädgården då och då så även jag kan få andas in vinterluften...

Önskar er en fin torsdag, var rädda om er om ni måste ge er ut på vägarna, mitt främmande fick stanna hemma för här var det klass 1 varning på våra vägar..

Stor kram och tack för era goa hälsningar angående min tvättstuga, eran VIOLAN


40 kommentarer:

Rummet för välbefinnande sa...

Vad fint med snön mot huset.....
Tala om att man väldigt lätt ser det estetiska i saker, framför det praktiska *ler*
Förstår att det är ovanligt för er med mycket snö, men tänk vilken julstämning.
Det gör ju hur mycket som helst!
Längtar, längtar efter så att du ska öppna gårdsbutiken........
Tänk vilket bra år det kommer att bli Viola :)
Ta det lugnt med "struttandet i trädgården" bara så inte du halkar.
Ha en fin dag min vän!
Kram kram

Lisas torp sa...

Hej du!
Ja, nu är jag nere och vilket väder! Men det var tur att det inte snöade igår - det räckte gott med halkan! Jag tog det lugnt och väglaget var rätt OK på E4:an!

Så vackert du har det nu på din gård, men mycket skottning blir det ju förstås, och det är väl inte riktigt din grej just nu?!
Vi har någon här som plogar vägen åt oss, så det var så plogat och fint, men inte på min tomt förstås, kom knappt in med bilen!!!
Ha det gott i huset, så hörs vi!
Kram
Lisa

Maud sa...

Vackra bilder du bjuder på...var ju i Norrköping i går och det var ju en ganska snabb visit:)
Så kallt och det var en bister bitande vind i väntan på tåg...SJ har ju lite svårt med snön;P
Mycket snyggt i vårkollektionen dock...
Du får skaffa en spark och stötta dej på om du skall ut...den är en bra hjälp i halkan och snön...
Ha det gott och tänd många ljus för värme och mys...
Kram Maud

Postgårdsromantik sa...

Vilka vackra bilder! Så SKA en vinter se ut. Vi har liknande här. Rönnbären ja! När Du säger det har jag faktiskt släpat hem OVANLIGT mycket av den varan under hösten (som dekoration), så den gamla bondepraktikan ska man inte se ned på!

Rut och Signe sa...

Hej Viola! Jag tog svinvaccin i måndagskväll och fick feber i går eftermiddag... inte så kul. Kämpade med snöskottningen och måste ut nu igen för att ta bort den dm som kommit bara på någon timme....Är inte allt för pigg! Ha det bra och se upp för halkan! Kram Marie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag tänkte när jag såg alla rönnbär i höst, att måtte det inte stämma. Men då gör det nog det, ni har ju rena ovädret. Här är det sol och någon centimeter snö, räcker och borsta bort det. Men jättekallt, en riktig isvind. Var ute med bilen förut, och vägarna var fina, har nog frusit torrt. Hoppas ni får plogat så ni kan komma iväg och handla och sånt.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Det är vackert med snön! Försökte klämma fram det ur lantbrukaren också, men det gick inte. Han tänkte bara på djuren som far illa och allt arbete!
Och precis om du är vi insnöade nu. Gubben for faktsikt till jobbet idag, men tog min bil. Hur han ska komma hem vet vi inte, ingen plog har synts till ännu. Och det snöar... Imorgon ska det bli soligt och då gäller samma för många, ut och fota!! Skoj! Ta det lugnt nu!
Hulda

MODERN COUNTRY sa...

Hei Violan min!

Håper alt går bedre med deg! Har tenk ofte på deg hvordan du må ha det. Og hvordan du føler det, om kroppen heles. Det kan ikke være særlig oppmuntrendes og ha det så vondt, og jeg håper inderlig du snart blir bra. Jeg har jo vært så mye borte i høst fra bloggingen og har bare fått med meg bruddstykker av din hverdag. Skulle ønske jeg hadde hatt mer tid til alt, men håper du forstår at du betyr mye for meg selvom jeg ikke alltid rekker og legge igjen en rad!

Ja så har også snøen kommet hit, ble det ikke lyst og fint ute?? Men fy altså så kaldt det er. Jeg tror jeg fryser fingrene og beina av meg. Men når sola skinner gjør det allting så vakkert og man må bare smile. Din gård ser virkelig ut som et hvilket som helt idyllisk postkort, som man ofte får til Jul. Ja tenk at du skal åpne gårdbutikk om en liten stund, det skal bli moro og følge med. Spennende år dette her for mange, og så får vi håpe at 2010 knaller skikkelig til!!

Ha det så godt, ta godt vare på deg selv og nyt denne stemningsfulle og fine tiden!!

Varm klem
Aina

Mitt hvite hus sa...

ÅÅÅ så vakkert.. Disse bildene får meg til å tenke på Emil i Lønneberget.... Elsket og elsker disse herlige seriene med pjokken som gjorde hyss...

Vakkert runt på tunet ditt Viola...


Klem Kersti9n

Elsa och Helena sa...

Hej Viola! Vilka vackra härliga snöbilder från din gård. Här har vi oxå mycket snö och det är halt på vägarna.

Lyckade med konststycket att ramla inte mindre än tre gånger på samma dag. Nu blir det broddar på i fortsättningen.

Så ta det försiktigt med promenaderna, man hinner inte tänka förran man ligger där:)

Kramar

Willewira sa...

Det är inte alltid man erkänner att man är insnöad precis... modigt gjort! hi hi...

Skämt åsido, visst är det härligt med snö. Men lite för blåsigt i min smak. Men det är väl så att man kan inte få allt. Tyvärr!

Fast hellre snö än regn till jul. Inget snack om saken.

Insåg att vi glömt sätta ut vårat fågelhus... stackarna. De är väl jättehungriga nu.
Det var verkligen ett mysigt fågelhus ni hittat. Hemmagjort?

Ha det så gott och fortsätt som du gör - håll dig inne. Inga mer revben till jul. Bara på julbordet!

Kram
Willewira

Kristall & Pynt sa...

Hej Viola!
Så vackra bilder, så härligt att få en riktig vinter, hoppas nu bara att det ligger kvar ett tag.
Ha det gott
Kram Sofia

Eva Linnea sa...

Vilka vintesköna bilder! Vi har det vitt och det viner om öronen på oss också. Det är bara att hoppas på att planet lyfter i morgon!
Kram Eva Linnea

Roses & Angels sa...

Så vackra bilder med snön som ligger som ett täcke över er vackra gård. Här blåser det så att man inte vill ta sig ut. Ha det gott kram

hagagården sa...

Hej
Ja dom är go dom små liven och det är som du säger dom luktar så gott.
Det är så otroligt vackert där du bor,ett riktigt drömmboende.
Kram o ha en go kväll.
ninni

Birgitta sa...

Visst är det fint med snön. Men du är inte van vid mycket snö. Vi har fått lagom nu, men här kan komma otroliga mängder. Förra vintern hade vi snö från början av december till någon gång i april, så det är långa vintrar här. Kallt har vi också och ännu kallare i morron, ca 17 står det i tidningen. Idag var -12.
Visst stämmer bondepraktikan. Jag tror att jag skrev i höstas att jag trodde på en snörik vinter. Och som du vet slaskade Anders, så kommer julen att braska. Rätt igen.
Ha det gott.
Kramis Birgitta

LillaFlisan sa...

Ja visst är det vackert nu!

Idag har jag jobbar sista dagen för i ÅR!!!! Hurra!!!

Nu väntar jag bara på att alla min 25 kollegor ska ringa på dörren för här ska det nämligen drickas glögg och ätas skinkmacka!




Ha det gott, kära Viola!

Flisan

Emmas utsikt sa...

Jag kunde nog gett min andra lilltå för att fira jul på eran gård!

Vilken idyll!

Kram
Emma

Emmas utsikt sa...

Hehehe, ja du håller räkningen? Jo men jag har ju 8 tår till, så det ska nog gå bra. Har så breda fötter. hihi

Får försöka ge mig ut på en utflykt i vår!

Norregård sa...

Så vackra vinterbilder du bjuder oss på!! Visst är det härligt med all snö!! Men ack så halt, var rädd om dig!!
Ha en mysig kväll i snöyran;o)
Kram Kram Malin

Det vita dårhuset sa...

Men JÖSSES vilken snöstorm !! Vackert är det när det ligger snö på husen men stormen kan man vara utan....

Själv har jag åkt på magsjuka IGEN då =(((. Bara det går över innan jul!

Ni har sååå vacker gård Viola! Hoppas stormen ger sig och säg åt mannen att ta cyckeln istället ;-)


Många kramar Erika

Lilla Lycksta sa...

Vilka vackra vinterbilder du visar hemifrån dig. Ja nu har vi verkligen fått vinter. Här i inlandet där jag bor har vi inte fått lika mycket snö. Jag hoppas att du inte har lika ont längre. Håll dig inomhus för det är halt som sjutton ute. Var rädd om dig.
Ha en fin torsdag kväll.
Kram Camilla

annette sa...

Ja, behöver man inte ge sig ut i ovädret så är det väldigt vackert att betrakta det från insidan;)
Hemsk resa hem i en dubbeldäckare på E4:an gör att jag just nu har svårt att se det vackra i all snö vi fått, det kunde ju vara lite lagom. Köp Dej en spark och kör på därute måste ju vara toppen på landet där det kanske inte saltas så mkt. Undrar vad Otto skulle tycka om det förresten;)

Ha det så gott!

Kram //annette

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Åh vad vackert det ser ut! Här är såklart lika vackert:) Snön lyser verkligen upp, men jag är glad att jag slipper pulsa fram i snö i morgon bitti...

Kram Annica

Rostrose sa...

Oh, sooo wonderful winter-pictures!!! In Austria snow came yesterday - but it's just a little bit, I'm afraid it will melt awai till Christmas... But let's enjoy it NOW!
Hugs, Traude

hemtrevnad marie sa...

Å, det är rena julkortsstämningen hos dig!!
Ja nu blåser det riktigt kallt, så det blir nog en vit jul...hoppas bara att ni får plogat, det är inte roligt att vara insnöad....
kraam

Kamomilla sa...

Oj oj oj! Men härligt vintrigt vackert!!! Er gård gör ju sig så fin i snösskrud, just som det ska se ut just före jul...

Vit som snö sa...

Wow, du hann före mej!!!
Grattis vännen till mitt tröstpris! Hoppas du ska tycka om det!
Ohh så mycket snö!
Jaa visst är det fint på bild och det ger onekligen julstämning men som van norrlänning som kors i taket absolut ogillar snö så har jag svårt att se tjusningen...
Jag spanar ständigt efter jobb söderut!!!
Ska kolla mailen då;)
Kram Cilla

Livsresande sa...

Så gott det är med snö och is och vinter när det är denna årstid!! Härligt att vara både inne och ute! Har varit på solskenspromenad idag så hoppas du får sol i morgon! Och stackars dig som har så ont, jag har hostat mig till en spricka i ett revben en gång och det var inte kul alls... så tycker verkligen synd om dig!
Hoppas tekakorna blir goda! Det finns många olika recept och alla jag provat har varit extremt lättbakta! Varmt lycka till!
Hälsningar
Marie

Josefine sa...

Fantastisk vakkert!

For et drømmehus dere har fått...og så nydelig det ligger der i vinterlandskapet. Nydelige bilder også...

Vi skal få snø i helgen...gleder meg!

Ønsker deg en flott førjulshelg:)

Stor klem fra meg

Lissboden sa...

Vad underbart fint ni bor! Det måste vara underbart att vakna och titta ut på de omgivningarna.
Ha en fin helg!
Kram/Maria

. sa...

Nej, jag står inte ut! Nu bara MÅSTE jag länka till din ljuvliga blogg. Säg till om du misstycker. Vilka underbara snöbilder. Vi har också snö här på västkusten, och med den ordinarie blåsten så dubblas kylan!/Camilla

Cc sa...

Insnöad eller inte, ljuvliga bilder. KRam

Anonym sa...

Underbara bilder!

ELIN´S SHABBY ROMANTIC sa...

Vad vackra bilder! Så vacker är det när snön ligger på sig överallt! Vad spännande att få öppna butiken och det är inte så långt kvar!

Vi är två som får äta upp, för jag har oxå påpekat dessa varma vintrarna vi har haft på sistone! Jag är så glad att vi kommer förmodligen ha en vit jul :P

Kramkram Elin

Anonym sa...

Helt underbart vackra vinterbilder.
Samma här med helt otroligt mycket rönnbär. Brr, igår var det svinkallt här med denna blåst vi hade. Eldade för fullt med ved men blåsten gick riktigt genom väggarna.
Kram

Pysselpalatset sa...

Godmorgon Viola, Men visst är det härligt... snörosorna på ditt fönster kastar mig tillbaka i barndommen... är ju danska och från sydjylland och där var det sällan snö... så de gånger det snöade satt jag många gånger andäktigt i köksfönstret och tittade på snökristallerna på fönstret...Vad spännande med ditt gårdshus och butik... Du får lägga kraften på visionen av gårdsbutiken tills revbenen har helat sig. Ha nu en riktigt god 4:e advent.... många kramar Jeanette

Unknown sa...

Men vilken morgon vi har idag då! Hoppas er är lika vacker som vår här något norr om Stockholm.
Var superskönt att vakna i nya sovrummet o se utsikten :)

Var försiktig nu då när du struttar omkring i trädgården är du hygglig!!

kramar på sig,
Malin :)

Synnøve. sa...

Där vill jag bo....
Kramen igen.
Synnöve.

Marie Söderberg sa...

så vackert, som ett "vykort" hög mysfaktor..kram och god Jul