lördag 26 december 2009

MERA JULEFRID

God förmiddag alla som tittar in...eller är det morgonstund ännu...jag har ju nu varit sjukskriven i nästan 6 veckor så ni förstår ju att jag vänt på dygnet...kommer inte i säng förrän framåt kl 2 på natten och vaknar efter 9...

Är så skönt att bara ta det lilla lugna och nu när julefriden fortfarande infinner sig så hamnar jag vid köksbordet flera timmar och här sitter jag än fast klockan är efter 11..







Trivs så i mitt lantkök och det är så mysigt att tända ljus och ta en långfrukost och bara vara..inga måsten finns just nu..







Varje morgon tänder vi upp i vedspiseln och det sprakar så gott från björkveden och här eldas det flitigt flera timmar om dagen..







Njuter ännu utav julstämningen i köket, men jag vet hur jag brukar vara..när nyåret närmar sig så åker rätt så mkt bort utav julstämningen...då har jag tröttnat och då tar längtan över mot ljusare tider...














Så har vi då bastarden Otto, vi råkade lämna honom ensam några minuter på julafton,
under vår gran finns inte många paket..den som hade mest...2 st det var han..Otto lyckades öppna tre paket under några minuter och det fanns 6t st..varav husses 3 st böcker blottades...han tror nämligen att alla paket är till honom, denna labbe älskar nämligen att få paket..

Här stoltserar han glatt med sitt julklappsben som var i det ena... gissa vem som var gladast när det skulle öppnas paket...:0)







Jag bryr mig inte om tiden just nu..är bara här och nu...tala om att man har varvat ned..kan nog inte vara så mycket skönare än vad det är just nu...







Önskar er en fortsatt skön julhelg, julekramar från er VIOLA


36 kommentarer:

Elsa och Helena sa...

Söta lilla Otto...vad han kan!

Här har vi också vänt på dygnet...ligger och läser till långt fram på natten, puh!

Kramar

Ett ögonblick sa...

Åh, vad härligt Viola, att bara njuta att bara vara här och nu. Här är en till som vänt på dygnet, jag gillar nätterna, tystnaden och inga måsten. Inatt mådde vår ena vovve dåligt (för mycket julmat kanske) så det var ett antal nattliga besök i trädgården, men för mig spelade det ingen roll det var bara så synd om den lille, han var/är fortfarande ynklig även om det lugnat ner sig, blev endast fil och lite yoghurt för honom till frukost.
Man ser verkligen att det är Ottos ben, snacka om att se stolt ut och det är klart att det är spännande med paket...eller hur?
Jag gillar verkligen ert kök och jag måste säga att jag är avundsjuk på er vedeldade spis, den känslan när man eldar och den värmen den sprider är värd mycket....
Jag önskar Dig en God Fortsättning och härliga dagar.
kram//lisamaja

Lisas torp sa...

Så skönt det låter med stunder i ditt kök och att du har gått ner i varv, precis som det ska vara såhär efter jul.

Ja, Otto verkar vara en företagsam liten herre! ha-ha!!! Svårt att inte tycka om honom.

Ha det fortsatt skönt i spisvärmen!
Kramar
Lisa

Mitt hvite hus sa...

Hei skjønne Viola..

Ja er det ikke herlig med romjulsdager... jeg nyter de til det fulle... skal på jobb mandagen igjen...

herlige Otto gutten ...så stolt over gaven han er...

Skjønner godt du nyter ditt vakre landlige kjøkken... nyt disse deilige romjulsdagene..


Klemmer Kerstin

♥ Pia... sa...

Hejsan Lilla violan...först måste jag bar säga...jag missade reoptaget som du skrev om...åå finns det på nätet oxå eller?....du har då en förunderbar gård..vilken lycka att få fira i sån miljö....Men det gick allt bra hos mej med..i mitt lilla pyttehus:),..kan säga att småkillarna hade kul när tomten kom...tindrande barnaögon ..det är nåt det...vilka fina stämningsbilder du tagit...ja snö har vi fått så det nästan räcker nu:)..söt voffis du har..Otto...vänt ppå dygnet..jo tack det har man gjhort..nu är jag visserligen en nattuggla annrs med:9...nää nu blir det fika här i huset...man måste äta lite då och då på jul...hm..vilken tur att lågpromenaderna blir en del nu oxå..önskar dej en skön och mysig fortsättning ..kram..Pia

♥ Pia... sa...

hm...långpromenader menar jag ju förstås..

Prinsesse Elin sa...

Høres herlig ut. Her er også morgenene stille. Denne julen har jeg begynt å gjøre noe som jeg aldri har gjort før. Jeg står opp tidlig ( det pleier jeg å gjøre) fyrer opp på peisen og etter en stund går jeg å legger meg igjen med en god bok eller et interiør blad. Når vi da står opp er det godt å varm nede i stuen og på kjøkkenet.

I dag blir vi 10 til middag og jeg er nettopp ferdig med å dekke bord. Maten lager seg selv i ovnen så jeg sitter her å nyter julefreden mens jeg blogger å ser på en god julefilm samtidig.
Ønsker deg en fin 2 juledag. Klem fra Elin:)

Anitas hus sa...

Hei Viola!

Ja nå er det lenge siden jeg har vært i blogglandia og jeg har ikke fått med meg at du har flyttet. For ett fantastisk hjem du har fått, heeeelt nydelig!!!
Skjønner godt at du kan sitte i det koselige kjøkkenet ditt i flere timer, skulle gjerne sittet der jeg også:)

Når man ser de skjønne øynene til Otto, kan man ikke bli sint. Han er jo bare sååå glad for gaven, hihi^^,)

Kos deg videre i romjulen!
Juleklem fra Anita:O)

Tulipa sa...

Hej Viola!Vad skönt och lugnt det låter...Vilken sötnos till Otto!!! Jag antar att han blev förlåten?! Då är det bara husse som kan ta honom på promenader nu...Jag kommer precis hem efter en långpromenad..sköönt! Känner hur det är iskallt på kinderna nu när man möts av inomhusvärmen.Håller med dig inte mer julmat! Fast igår gjorde jag vanlig mat (fisk med saffran) så idag känns det ok med julmat igen. Men det blir ju lätt för mycket!Nu ska det röjas lite här hemma!ha det riktigt skönt!Kram Mariette

Malin - Ebbas änglar sa...

Mmm.... dom är ju så finurliga dom där fyrbenta vännerna. "Jag har väl inte gjort nåt" tycks Otto säga med blicken!!!!*blink*
Våran lilla Sivan (katt) går o dricker ur julgranshinken(!?!)
Så underbart härligt lantkök, jag kan nästan höra hur det sprakar i elden.

God fortsättning =)
Kram Malin

Kamomilla sa...

Nåmen ojd då, busiga Otto! Så kan det gå...

(eddas) sa...

Ja...enndelig i dag har jeg hele dagen til bare og slappe av og gjøre bare det jeg vil:)Deeeilig.....her har det kommet massse sne...tror ikke jeg kan komme meg ut med bilen en gang...men men gjør ikke noe....skal bare være hjeeeemmme:)
Ha en koselig dag Viola...
klemmer

Vardagens guldkorn sa...

Låter härligt =0)
Jasså han gillar paket Otto? Vår jycke fick till de små barnens förtjusning både nytt koppel, hundbajspåsar i glada färger och godis i sina paket.
Har hunnit med en vända på second handbutik här hos mina föräldrar. Köpte en vacker sked av något slag.... ska fota den och lägga upp den hos mig. Du som har öga för sådant här kanske vet vad den ska användas till. Den har en annorlunda form. Du får kika in med dina expertisögon ;0)
Kram Linda

Birgitta sa...

Hej Violan!
Ser att Otto vet hur man ska handskas med paket. En framåt jycke.
Här vräker snön ner. Har snöat ett dygn nu och det har kommit massor av snö. Ska fota i morron tänkte jag. Just nu har jag lite svårt att hitta på något. Yngste sonen åkte härifrån vid kl. ett och har många timmar bakom ratten framför sej. Ska köra 31 mil. Och här är så dåligt väglag. Tyckte han kunde väntat till i morron. Men han ville ha en dag hemma innan jobbet. Så framåt kvällen hoppas jag att han ringer till mej.
Förstår att det känns skönt att kunna ta dagen som den kommer och njuta av tillvaron.
Önskar dej en fortsatt trevlig helg.
Kramisar Birgitta

Postgårdsromantik sa...

Hej Viola!

Vilken fin sida du har!
Mysig att bara sitta och titta på.
Apropå vända på dygnet: Våra barn vaknar vid fyra varje morgon. Lena och jag tycker att det är lite tidigt. Sovmorgon åtminstone till sex hade varit uppskattat nu när man är julledig! Ha det bra!

Hälsningar
Anders, som också är lärare

Cc sa...

Vilken buse han är. Här hoppar min av glädje så fort det kommer någon för det kan tappas nått på golvet som hon får äta. Här är man kool lugn nu, ryggen spökar och gör ont. Det är inte ett läge som jag gillar, hade många planer för ledigheten så jag fattar hur du känner det. Kram

Anneli sa...

JulKram på dig med***
Känner igen det där med att det mesta försvinner av julsaker precis efter nyår, men njuter nu till fullo med mycket tända ljus
Busiga Otto, Vad han kan...förstår honom, kul med paket såklart
kram
annelie

hagagården sa...

Va mysigt med vedspis,skulle gjärna vilja ha en här hemma men får nog nöja mig med den vi har i stugan så länge.
Kram o ha en trevlig kväll.
ninni

Home No.1 sa...

Hej!

Har det underbart skönt jag med, men lille Otto vilken liten pakettjuv hahhaaa...jag har också vänt på dygnet men jag älskar min rytm nu!
God Fortsättning=)
Kram Annica.

Norregård sa...

Otto han är en riktig goding!!
Vår Jack är oxå glad i sina julklappar, öppnar dom själv;o)
Det låter härligt att bara vara här och nu!! Och visst är det härligt att elda i vedspisen!!
God fortsättning!
Kram Kram Malin

Elzie sa...

Det verkar som du har en riktigt härlig jul. Här är det också lugnt. Inga måsten nu förrän på måndag kväll och det är gott.
Ha en fortsatt skön helg.
Kram Elzie

Agnes Maria sa...

Vilken lycklig Otto, så söt !
Annandagskram till både människor och djur.
Åsa

Anki sa...

Härliga bilder, förstår att du trivs i ditt hemtrevliga kök!
Vilken liten buse han är Otto, hihi...min lillkatt tror att granen står där enbart för att hon ska kunna vässa klorna på den, hmm...härliga små liv det där!
Ha nu en god fortsättning!

Sköt om dig och goa kramen!

Lantligt i stan sa...

Låter som du har det härligt! Mys med en sprakande brasa till frukosten! Passar på att önska en fortsatt trevlig julhelg och ett gott nytt år! Tar en liten bloggpaus, men är snart tillbaka!
Kram Anki

Eva Linnea sa...

Julkram till dig också! GOD fortsättning på julen önskar Eva Linnea

Mia, New Room Interior sa...

Nydelige bilder, Viola! Jeg er litt som deg, når det blir januar forsvinner julepynten fort.. Da gleder jeg meg til vår!! Men så deilig det er med hvit jul, spesielt for ungene, de er ute og leker masse!! Kos deg i ditt fantastiske hus!! Kram

annette sa...

Har läst tillbaka lite även i förra inlägget och jag förstår att Du njutit av Er första jul på Bossgård.Var ju underbart på julafton vad gäller vädret men sedan kan vi ju glömma resten;)
Så underbart att kunna gå på Midanttsmässa i kyrkan som ligger så nära, måste ha varit en underbar upplevelse.

Önskar Dej en God Fortsättning i lugnet ute på Bossgård!

Kramar!

annette

Willewira sa...

ha ha... härlig hund! Våran katt Chippen är likadan... äter upp pappret runt paketen.

Jodå, vi hittade en rokokogrupp i våras och jag var så lycklig!! Men det varade inte länge då gruppen var av det större slaget och inte fick plats hemma hos oss. Att ha den ståendes i ett oisolerat förråd tills vi byggt till var inget alternativ så vi sålde det. Vilket inte var särskilt svårt.

Jag får leta vidare när vi har platsen för det... Men lite ont i hjärtat gör det. snyft!

Vi håller kvar julen lite till, men vi fick ju upp den för ett par dagar sen så vi har inte hunnit tröttna ännu.

Ha det gott, min vän!
Kram Willewira

Jenny Oak Fae sa...

TACK!

Önskar dig ett underbart gott nytt år!!!

: )

KRAM, Jenny

<3

tre nyanser av vitt sa...

Önskar dej god fortsättning. Här har oxå julefriden sänkts sig, sååå skönt! Är ledig ända till 7 januari, ska försöka att inte vända på dygnet fast jag har väldigt lätt för det eftersom det är min naturliga dygnsrytm hi hi tror jag. Må så gott
Kram Marie

h.espe sa...

God jul!!!

Tusen takk for koselig julehilsen Viola! Høres ut som du nyter høytiden :o) Selv koser jeg meg masse her hjemme hos mamma og pappa!

Ønsker deg deilige romjulsdager videre!

Klem fra Hildegunn

liven sa...

hihi...fine Otto :o)
Koselig i ditt kjøkken Viola :o)
Er som du....lengter snart mot vår!
1. januar er jeg helt klar!!!
Ha en flott romjul :o)

Maud sa...

Låter som du kommit in i min dygnsrytm.... härligt med långa sköna frukostar och mys i köket...trivs väldigt bra där också....lugnt och skönt...och vilken listig Otto en riktigt superkille ... vet vad njuta är...
Ha det skönt fortsättningsvis och ge Otto en gosekram...
Kram Maud

Lallis - liv och leverne sa...

Ha en riktigt fin fortsättning ,vännen
Kram Lallis

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hör att du myser och har det bra. Och Otto var riktigt händig, och snabb på och öppna. Han passade på när ni inte såg..fniss. Idag ska jag åka häst och släde till ett öhehus uppe i skogen. Där ska vi grilla korv.
God fortsättning och ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Mamma C sa...

Vilken rackare till hund. Skönt att bara kunna sitta och mysa och känna lugnet.
Kram mamma C