fredag 25 december 2009

JULEFRID

God förmiddag, hoppas ni hade en lika vacker och fridfull julafton som vi...vi vaknade till en sol som strålade från en blå himmel och det var några grader kallt. Det var bland de vackraste jular jag upplevt...

Ni ser den underbara himlen gm en snöstjärna från matsalsfönstret, dessa sätter jag upp varje jul och de pryder de tre fönstren i den stora matsalen..






Matsalen är det rummet i gården som har smyckats mest till jul..stjärnor och gran...som förresten är klädd enbart i guld..









Denna gamla pappkrubba står på ett av halvmåneborden....dessa krubbor är inte lätt att få tag i..men är lycklig ägare till två..








På matsalsskänken finnes detta stilleben, en tavla som kommer fram till jul med vacker ram och så mina gamla Biblar och min madonna...







Det finns inte många tomtar hos VIOLAN men denna gamla har jag ärvt av min farmor tillsammans med den gamla vackra burken som står brevid...






Ni vet ju att jag älskar gamla kakburkar och denna kommer oxå fram till julen, ett underbart motiv med en vacker gammal krakelerad patina..






Som sagt bjöds vi på det vackraste vinterväder man kan tänka sig och Bossgård såg verkligen underbart ut..ni kan tro att vi njöt utav vår första julafton här på gården..






Gården ligger ganska högt på en kulle tillsammans med kyrkan och vi har en ljuvlig usikt från vår höjd..det kan nog inte vara så mkt vackrare än så här..







Mittemot gården ligger ju kyrkan och var ju bara tvungen att ta ett par bilder med den himlen och allt det vita..









Vi avslutade vår julafton med att gå på midnattsmässa i kyrkan..ett underbart avslut på denna dag, så stämningsfullt att få höra alla vackra julsånger..mässan avslutades med Helga natt...ni kan tro att man fick rysningar över hela kroppen..

Denna juldag bjuder inte på lika fint väder, snöblandat regn men kylan ska komma framåt kvällen igen, ha en fortsatt fin julhelg, julkram från eran VIOLAN


27 kommentarer:

Gammelbålsta sa...

Hej!
Så vackert det ser ut med all snö.
Nu har vår snö börjat smälta bort, tråkigt hoppas det blir lite kallare igen. Så fint med granen och allt. Ha en riktigt bra fortsättning.. kram Aydan

hagagården sa...

Hej
Det ser underbart ut i din matsal.
Ha nu en go fortsättning på julen.
kram
ninni

The Secret Garden sa...

Kikar in och önskar dig en fortsatt mysig julhelg!! Våra labbar fick varsin julklapp och de blev så ivriga och glada, så roligt att se!

Hea sa...

Vilken fin blogg du har! Det vore en dröm att få bo i ett hus med så gammal historia! En härlig matsal har du med...

Agnes Maria sa...

Hej vännen !!

Tack för ett jättetrevligt samtal härom dagen, det är så synd att man bor så långt bort, det skulle vara fantastiskt att besöka din Gård och Butik.
Otroligt vackra bilder som vanligt.
God fortsättning på julen.
Kram Åsa

Cc sa...

Ljuvliga bilder du visar idag. Ditt rum är helt fantastiskt. Väntar här på våra kaffe gäster, allt är klart- God fortsättning. Kram

Birgitta sa...

Ser att det är så fint med julsnön som hör till för ett riktigt mysigt julfirande.
Önskar dej en fortsatt trevlig helg.
Julkramisar Birgitta

Njut i din trädgård sa...

Fina gamla kakburkar är nåt jag oxå gillar!

God fortsättning!

Postgårdsromantik sa...

Vilken matsal! Helt underbart rum.
God fortsättning.

liven sa...

Vakre bilder fra din matsal og vinterlandskapet !!

Ha en fin 1. juledag Viola

Maud sa...

Så vackert.....önskar Er en God fortsättning på Julen!

Mitt hvite hus sa...

Nydelige bilder fra gården din Viola...

Jeg elsker det åpne landskapet... får hjemlengsel av sånt..

Håper du får en fin romjul--

Klem Kerstin

Mamma C sa...

Ni har det så underbart vackert. Vi hade en jättefin julafton med nära och kära. Idag är det lugnt och stilla. Imorgon kommer alla barnen och käkar kålpudding. Visst är det ett himla busväder idag. Blev precis dyngblöt när jag var ute på morgon prommis med prinsessan. Ha en riktig god fortsättning.
Kram Mamma C

Norregård sa...

Så mycket fint du visar!!
Vilken sagolikt vacker Julafton hos er!! Kan tänka mig vilken fin första jul ni fått på Bossgård!!
Här regnar det i dag...
GOD FORTSÄTTNING!!
Kram Kram Malin

Villa nöystu sa...

Rara Viola, du har det verkligen vackert både inne och ute. Så underbart det lät att avsluta julaftonen m mässa i kyrkan. Jag kan förstå att det var stämningsfullt.

Vill nu önska dig en fortsatt god och fridefull julhelg.

Stor kram från Petra

Kristall & Pynt sa...

Vill önska dig en god fortsättning.
Kram Sofia

MariaKF sa...

God fortsättning!! Vackert, vackert som alltid i ditt hem och visst var det en av de finaste julaftnar på mycket länge.

Lilla Lycksta sa...

En god fortsättning på julen önskar jag dig. Vackra bilder du visar.
Kram Camilla

OlgaA sa...

Hej!
Men vi är ju grannar ;)
Fint du visar!
Sån kakburk har jag nyligen sålt på Tradera. Mycket fina är dem brukar, ja...
Ha en trevlig fortsättning!
kramar Olg@
ps... var hittade du räknare till bloggen? Alla jag hittar är konstiga... ^^

Lisas torp sa...

Ja, vilken helt underbar julaftonsmorgon vi fick med både kyla och sooool!!! Så vackert allt var!
Ni har verkligen fått uppleva de mest skiftande väder redan i er vackra gård!
Dagens blötsnö var dessto värre!

Så vacker er matsal är med det fåtal julpynt ni har!

En härlig fortsättning på julen önskar jag dej!
Kram
Lisa

Hannis sa...

Midnattsmässa!Så underbart!
Det är pricken över i på julafton.
Oerhört vacker miljö, kan tänka mig att det är lugnt och stilla där.

God fortsättning!
Kram Hannis

Det vita dårhuset sa...

Ocj jag får rysningar av dina bilder Viola!!!

God fortsättning på dig vännen!
Kramar Erika

Huset vid ån sa...

Kikar in o önskar dig en riktigt God fortsättning....Hoppas att du haft det bra! Kram Therese

Anonym sa...

Vilken vacker och vit jul vi har fått i år.
Önskar dig en god fortsättning.
Kram

Willewira sa...

Så stämingsfullt med kyrka och snön!!

Och så fint du har det i matrummet. När jag ser din möbel så känner jag saknad efter min fina möbel vi sålde. Suck!! Nåja, det kommer nya tillfällen..

Är lite lagom seg efter julafton. Det blev många långa nätter nu på slutet.

Nu laddar jag för en ny julmiddag... bror och sambo och föräldrar kommer idag och vi ska fira jul. Så ny gör jag julgodis och ska strax göra kladdkaka till efterrätt.

Önskar dig en skön annandag och härliga mellandagar!!

Stor julekram!
Willewira

Nyanser av vitt sa...

Hej vännen
Så otroligt vackert ni bor nu. Ha en fin Annandag Jul.
stor JULKRAM till dig från mig

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag har aldrig varit på en Midnattsmässa, det låter så jättefint och mysigt. Ni bor så vackert med kyrkan som granne. Önskar dig en fin Annandagjul, vi ska på stort släktkalas hos svärmor i em.
Julkramar
AnnaMaria