onsdag 16 december 2009

BOSSGÅRD kapiel 24

God Morgon ! Vilket snöoväder vi har..vaknade redan vid fem-tiden utav hårda nordvindar, vi har haft full snöstorm i natt och har det ännu...idag är jag glad över att jag inte behöver ta bilen in till jobbet..vägarna är nämligen igensnöade..

Idag tänkte jag fortsätta med bilder från tvättstugan, ni såg ju mitt städskåp härom dagen...:0)






Det är en rejäl tvättstuga jag fått med en del som har målade vita väggar med gråmålat trägolv och det är där skåpet står och sedan en del med kakel och klinkers och på ena kakelväggen hänger denna gamla hylla..





Under den står ett gammalt nattduksbord med diverse ting..ett gammalt tvättbräda, lite korgar med bl a klädnypor och så VIOLANS tvållåda ....:)









Är galen i dessa..har åtskilliga och säljer ut några då och då i butiken..och för en tid sedan hittade jag ju denna låda på en loppis...helt orörd med plåster m m










På diskbänken har det blivit lite julefint...lingonris och en mosskrans, det måste ju även i detta utrymme finnas lite julefrid..







Här står flera hållare i gammal nött emalj tillsammans med en tavla som för många år sedan inhandlades på Indiska..





Den här rariteten är nog min finaste, vilka bokstäver ...har fått denna underbara patina eftersom den har många år på nacken..










Har precis tittat på vädret och den hårda nordanvinden ska fortsätta utmed ostkusten och vi får känna av den även i morgon och massor av snö ska det bli...nu får jag nog snö så jag tiger ett tag..har ju saknat det vita täcket under många år..men vackert ute det är det...jag myser..


Ha en fin dag ni som tittar in, stor kram från en insnöad VIOLA



49 kommentarer:

Home No.1 sa...

Godmorgon, vilken ljuvlig tvättstuga, inte som min alls kan jag säga...hahhaa...ska snart ner i källaren och måla=)
Älskar snön fast jag hoppas det lugnar sig på fre då jag ska upp till Borlänge och hämta hem min tösabit!

ha det så bra.... KRAM Annica.

liven sa...

God morgen Viola :o)Høres skikkelig kaldt ut hos deg!!
Åh så mnasse fint i din tvâttstuga!!
Elsker slike gamle emaljeting og skulle gjerne hatt noen slike på mitt vaskerom!! Det kommer litt og litt slike gamle saker i huset mitt!! Denne kassen var jo også så koselig....for noen funn dere gjør der borte!!

Ønsker deg en fin førjulsdag...og kle deg godt i vinterkulden!!

Annika sa...

Môran på sä.... vilken tvättstuga du fått till..... jag sitter här o blir grönare o grönare.... jag har ju ingen tvättstuga alls jag.... kanske kommer ja o tvättar hos dig...:) vi har fått en släng snö vi mä men inte mycke blev det.... lligger nog i utkanten av ovädret här intill gränsen.... men vitt är det nu äntligen.. ha det så gôtt i ovädret o jag tycker du ska svänga till et sånt pepparkakshus... liknar lite din fina gård.... Kram Annika

hemtrevnad marie sa...

Å, det är väl en fröjd att få vistas i den tvättstugan:)!!!
Ja här snöar det kraftigt också just nu...vi får nog snö så vi tiger nu!
Hoppas att strömmen håller bara!
kramis

Willewira sa...

Hej Viola!

Vilken härlig tvättstuga! En sådan man drömmer om... Vilket du kan sluta göra nu.

Det är så roligt att få följa dina inlägg om bossgården - stor inspiration!

Visst är det härligt med snön!!! T o m min värk i kroppen gillar snön bättre. Och då kan man inte klaga. Sen blir det ju mer juligt också. För att inte tala om barnen. De var ute i backen igår och åkte snowboard. Precis som det ska vara....

Sköt om dig och ha det riktigt gott!
Kram
Willewira

Lisas torp sa...

Härliga bilder från tvättstugan! Det måste gå lite lättare att tvätta när man har en sån fin.

Ja, vilket snöoväder! Här snöar det inte just nu, men blåser som attan!!! Det lockar inte att ge sej ut på vägarna!!!
Kram
Lisa

(eddas) sa...

Riktig koselig vaskerom du hr fått deg......jeg har den samme emaljepotten som henger på veggen min står det sæbe på...den er og riktig gammel...den har vært svigerforeldrene til min bestemor som hadde den:)
ha en kos dag
klemmer til deg

♥ Pia... sa...

Men mysiga violan då..vilken tvättstuga..en dröm..härligt..kan tro att hela ditt hem är en dröm:)....Ja snö det har vi fått oxå..så vi tiger....hihi..men jag sitter inne med den trevliga gästen julsnuvan så här blir det väldigt lite gjort nu..orkar inte tyvärr..får ta igen det till helgen för då slänger jag uten..julsnuvan alltså:)..du får köra lugnt nu då så duinte fastnar i drivan...

kram..Pia

Heidi sa...

Hej
Ja nu har även vi fått det vitt och vackert. De har dock inte hunnit ploga här i stan heller, men vi tar det lugnt på vägarna. Nu får man lite motion på mornarna när man får skotta bort all snö. Men det räcker med en timme, sen går man in och tar en kopp kaffe och myser.Va fint du har fått det i tvättstugan.Jag önskar min man vore lite mer händig ;)Hoppas du inte har så ont längre nu.
Vinterkramar Heidi

ANETTESHUS.COM sa...

Så koselig du har det på vaskerommet, Viola?! Mange gamle, sjarmerende saker du har!! Herlig;)

Ha en fin dag!! Håper formen din er bedre forresten?

Stor klem
Anette:)

Vit som snö sa...

Skönt att njuta av snöoväder inomhus!
Har man en så fin tvättstuga kan man väl njuta därinne också.
Hyllan var alldeles undebar tyckte jag! Och gamla lådor och emalj är alltid lika fint!
Kram Cilla

Det vita dårhuset sa...

God morgon vännen!
Älskar dina bilder! Skulle vara sååååååå roligt att trava runt i ditt hus :-)

Tack för de fina orden gumman!!!!! Har inte ens haft tid att titta på andras bloggar knappt men nu du ;-)

Kanske är hög tid att börja ta det liiite lugnt i alla fall :-)


Hoppas du får en fin dag i stormen.......Storkramen Erika

Unknown sa...

Vilken otroligt underbar tvättstuga Violan!! Hela ditt hem är ju superfantastiskt. Önskar jag hade samma öga som du. Men snart blir i alla fall ETT rum i vårt hus som jag vill ha det ha ha.

Va skönt att mor din fortfarande är hos dig o hjälper dig. Tålamod antar jag krävs under läkningen.

Är du med i tidningen på söndag eller är det fotoshoooot? Dåligt minne här vet du ...

... dessutom är jag ju numera relationsexpert o har ju fullt upp med det ha ha ha!!

kramar i stora lass
Malin :)

Nyanser av vitt sa...

Åh vilken underbar tvättstuga du har vännen. När fyller du år?
Maila adressen igen vännen...
kramisar

Rummet för välbefinnande sa...

Vilken tvättstuga och vilka godbitar du har där inne säger jag bara. Det gör inte så mycket att du är insnöad va???? Det hemmet kan ju vem som helst gärna stanna till lite extra i *ler*
Ha en fin dag vännen och sköt om dig!
Kramar Mia

Lillemor i Hummelsta sa...

Åh vilken härlig tvättstuga!! Du skulle se min, nej förresten, det ska ingen behöva genomlida. Gulmålad glasfiberväv på väggarna som katterna vässat klorna på överallt. DET är ett ställe som jag ser fram emot att göra iordning. Tycker mycket om dina emaljerade behållare för såpa & soda, var för snål på en loppis en gång och gick miste om precis en sån. Nu håller du dig inne så att du inte går och halkar omkull nånstans, det vore hemskt för dina räv-ben ;)
Kramar Lillemor

Ett ögonblick sa...

Goförmiddag!
Idag var jag uppe med tuppen, det brukar inte bli mycket sova så här före jul, men det brukar jag ta igen under Kalle Anka på julafton;).
Vilken fin tvättstuga! och alla fina saker du har däri, då går ju tvätten som en dans.
Vi har också fått snö, men bara lite, tycker det räcker så här, tillräckligt för att förhöja julstämningen:).
Ha en bra dag!
kram//lisamaja

Eva Linnea sa...

Det är rena adventskalendern att titta in hos dig. Kapitel 24 redan!
Jag hör snöröjningen jobba. Ljuvliga ljud.
Kram Eva Linnea

Emmas utsikt sa...

Naoä - på ren östgötska! Vilken tvättstuga! Du skulle se min, en källarskrubb med spindlar och damm. Men tvätten blir ren då.

En dag kanske man får ett störr rum. *önska*

Kram,
Emma

Ps
Tack för alla trevliga besök. :)

STENLYCKA sa...

Underbar stor tvättstuga du har och så många fina saker som får pryda den.
Här hos oss kommer det också ner vita flingor från himlen i dag, ser ut som små änglar, hoppas bara att änglarna inte börjar gråta utan får förbli vita.
Kram på dig och njut av vintervädret!

Huset vid ån sa...

Åh, vad jag skulle trivas i din fina tvättstuga....Här har vi också fått mycket snö! Både labben cesar o Wilma älskar det....JulKramar till dig från mig.

Rut och Signe sa...

Godmorgon! 2 timmars skottande - 5 kg viktminskning - nästan ryggskott, skoja bara! Men jösses vad snö det kom, 2 dm på ett dygn. Inte illa. Tvättstugan är så fin Viola. Underbara bilder på den. Blir avis minsann då våran är som en lång tarm med knappt vändradie. Kram Marie

Lissboden sa...

Hej!
Kul att du tittade in hos mig så att jag hittade till dig. Vilket fint hus ni bor i och tvättstugan ser helt underbart fin ut.
Jag arbetar dessvärre heltid som lärare så nu är jag hemma en stund på lunchen för att fota. Jag måste kolla in vidare hos dig senare i afton.
Ha det så gott!
Kram/Maria

Lotta-livets väv sa...

En liten titta utanför idet blir det idag...och då måste jag ju bara se hur du har det på Bossgård! Vad underbart allt är som du visar. Vackra miljöer, vackra möbler, vackra ting och vackra stilleben. Skönt att höra att du mår bättre!
Verkar som om ni haft värre väder än hos oss. Vi har visserligen snö, men inte i några mängder och ingen snöstorm heller!
Kramar
/Lotta
ps. Grattis till alla vinnare ds

Bitte sa...

Vilken fantastisk tvättstuga, det måste vara härligt att tvätta kläder därinne! :-)

Vi har haft precis samma hårda vindar som ni, men nu efter lunch lugnade det plötsligt ner sig. Skönt! Fast... det är lite mysigt att kura inomhus också när det stormar ute :-).

Kramis
Beatrice

Solveig sa...

For et flott vaskerom du har! Jeg ser at jeg ikke skal vise bilder av mitt:o) Der ser det ut som om din snøstorm har herjet....innendørs! Lager mange av gavene selv og da er vsakerommet et godt arbeidssted:o)
Alltid kjekt å hilse på deg. Håper snøen får ligge i ro nå så du kan nyte den hvite julehyggen:o))
Klem fra Solveig

Marie//Tekla Maräng sa...

Lite grön om nosen av avund till din tvättstuga så fin och med så härliga ting i den.
Ja nu har vi snö så man inte kan klaga vill jag lova, hoppas bara att det ligger ett tag.
Ha det skönt, kram:)

Elsa och Helena sa...

Hej! Vad bra att du myser och har det skönt inomhus:) Såå fint du har i tvättstugan och massor av gamla ljuvliga föremål. Gärna mer bilder från tvättstuga och badrum det är så roligt att se!!

Kram Helena

annette sa...

Tror Du myser lite exra i år när Du nu har fått det vitt och vackert omkring Dej, ingen risk att saltbilen kör in och förstör inne på gården i alla fall;)
Men att köra in till stan på dessa vägar är ju ett aber förstås, har Du långt till bussen om det skulle vara riktigt risigt någon dag?
Vägrar gå ut idag, trädde ut näsan förut och höll på att frysa ihjäl direkt,lite stora kontraster mot sommarvärmen jag haft under veckan.

Ta det lungt nu och halka inte säger jag till Dej, för det säger alla till mej;)

KRAMAR!

annette

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Är det hyllan från vår utflykt i Kolmårdsskogarna? Fin som snus blev den...
Jag kommer ut med tvätten till dig istället :))
Kram
Marie

hagagården sa...

Å det ser underbart fint ut i din tvättstuga.
Kram o ha en kväll.
ninni

Norregård sa...

Visst är det mysigt när snön yr!! Som jag har längtat!!
Fint i din tvättstuga!! Och den däe sista rariteten du visar, har jag en likadan!! De är så charmiga!! Ha det så bra i snön!!
Kram Kram Malin

Guttemamma sa...

Du og du for en herlig "tvattstuga",Viola!! Nordavinden ulte her i går og og snø har kommet og kaldt er det. Helt herlig!!!
klem

Kamomilla sa...

Men oj, helt insnöat!! Vad häftigt! Så som man saknat snön så fick ni allt på en gång!!!
Vad fint i tvättstugan, fullt med pärlor!

Agnes Maria sa...

Så fantastiskt fin tvättstuga ! jättemysig, ja, som allting annat hos er oxå !
Härligt med det vita täcket.
Kram på dig.
Åsa

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Åhh Violan de är väl tur att du har ett så vackert ställe att va insnöad på *ler*

Vilken fin tvättstuga, lite avis e jag ju.. Då man får gå ner i källren i huset mitt imot...

Och ditt vackra skåp med korgar på så fint.. Jag letar ett stort skåp till tjejen att ha fullspäckat av pysselmaterial...

Jag bara njuter nu av all snö och mer har jag hört att de kommer...

Kraaam kram Linda

Cc sa...

In snöad Viola, nämen då måste du verkligen hålla dig lugn och på din loppis dag å allt. Jo du snö fick vi med i mängder, men å så kom kylan och vinden. Skulle gärna ligga kvar i sängen men oj oj det får bli mellan jul å nyår i stället. KRam

Butik Drängstugan sa...

Hej!
Tvättstuga i gammal stil det gillar jag.
Smakfullt!!

Julhälsningar
Cina

NinaH sa...

Åh! Även i tvättstugan...!!!!!! Så ljuvligt!

Tack för dina söta ord på min blog! Så´na värmer!...;-)

Ha nu en riktigt go´, lantlig julehelg!!

PS Ett försenat grattis till vinnarna i din tävling! DS

Margrethes hus og hage sa...

God kveld :) Så mye flott du har, Viola. Jeg blir helt betatt!
Det er kaldt her også, så vi fyrer og koser oss inne :)Men så mye snø har vi ikke fått enda. Håper på litt mer til jul :)

Ønsker deg en fin kveld. Hilsen Margrethe

Livsresande sa...

Så jättefin din tvättstuga är! Underbar! God jul!
/Marie

Gammelbålsta sa...

hej!
Din tvättstuga är som rn dröm. Önskar att jag hade mer än ståplats. Min tvättstuga är som en liten hemsk skrubb... Någon gång kanske vi får råd att bygga ut den hoppas jag. Här blåser det ganska mycket också. Vi har fått en hel del snö med. Det var inte kul att köra med sommardäck igår kan jag lova. Nu har jag vinterdäck och det känns bättre. Ha det bra kram Aydan

Anki sa...

Tack min vän för den goa kramen, det behövdes verkligen! Men hur är det med dig själv, blir du inget bättre?
Vilken härlig tvättstuga du har, och vilket skåp...to die for!
Visst är det härligt med snön, och vilken utsikt från ditt sovrumsfönster! Så fint!

Goa kramen till dig!

Atelje Skärvan sa...

Hej!
Vad rolgt att läsa och se din tvättstuga och badrum,vi håller på att bygga nytt hus.Tvättstugan är snart färdigt så då kommer jag att visa resultatet.
Jag kan förstå att du njuter av hur fint det blev.
Kram Agneta

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hallojsan Viola!!
Såå underbar tvättstuga!!
japp, nu är jag tilbaks med bilder!!Jippiii!!!
Inget kul alls att blogga utan dem!!

~~JULKRAMAR ♥ MILLAN~~

Mitt hvite hus sa...

Heisan Viola..


så skjønne emaljeting du har ... nydelig krift på de.. har noe blåe emaljesaker som jeg fant i dnamrk..


Høres ut som dere har det kaldt hos dere... her er det også surt og kalt...


Ønsker deg noen fine førjulsdager ...

Klem Kerstin

Tulipa sa...

Hej Viola!
Vilket hus ni skaffat er! Måste kännas bra!
Hoppas du repar dig och känner julglädje. Snart dags för reportaget att visas! Spännande!

Trevlig dag!
Kram Mariette

Vita små hjärtan sa...

Hej!
Så fint, oj vad du fått ordning o reda redan! Härligt...
Ha de gott i julestöket!
Kram Agnetha

Synnøve. sa...

Sa någon oväder? Här är det fint idag. kallt och soligt.
Men vill gärna ha mera snö.
Så fint det blivit på gården.
Härliga saker du visar som alltid.

Hoppas du är på bättringsvägen vännen.

Kramen Synnöve.